Danida Market Development Partnerships
Formål: bidrage til bæredygtig markedsudvikling og beskæftigelse inden for rammerne af Verdensmålene (især Mål 8: anstændige jobs og økonomisk vækst) gennem kommercielt orienterede partnerskaber
Lancering: juni 2016 af daværende udenrigsminister Christian Jensen (V)
Målgruppe: Danida prioritetslande, lande med lavere end BNP USD4125 samt Georgien, Jordan, Tunesien og Libanon
Finansiering: Danida yder maksimum 75%, de resterende 25% leveres af business partner og/eller andre donorer og filantropiske fonde
Pilotfase: Efteråret 2016 med et samlet budget på MDKK41 fordelt på 5 konsortier
Anden runde: Efteråret 2017 med et budget på MDKK60
Med det mundrette navn Danida Market Development Partnerships (DMDP) har Danmark i 2016 meldt sig ind i den internationale kamp for at udklække partnerskaber på tværs af den traditionelle skillelinje mellem erhvervslivet og non-profit sektoren (civilsamfundsorganisationer, vidensinstitutioner, interesseorganisationer).
Formålet med partnerskaberne er at spænde den kommercielle vækstmotor for udviklingsvognen i en vurdering af, at en massiv oprustning af private investeringer i udviklingslandene er en forudsætning for, at FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling har en realistisk chance for at blive til virkelighed.
DMDP er helt i tråd med den internationale politikudvikling og praksis, hvor partnerskaber for alvor blev sat på dagsorden i 2015 med formuleringen af Addis Abeba Action Agenda ved den tredje Financing for Development konference. Agendaen er en omfattende ressourceplan, der skal hjælpe med at tilvejebringe de ca. USD 3,300 – 4,500 milliarder pr. år (Kilde: www.oecd.org) der skønnes at mangle i kassen, for at opfylde verdensmålene.
Her bejles der især til private investeringer og til markedsmekanismer som udviklingsdynamo, hvor begge nu ses som uundværlige i bestræbelserne for global udvikling. World Economic Forum kvitterede for eksempel for invitation ved at nedsætte en Business and Sustainable Development Commission i 2016, hvis rapport ”Better Business, Better World” blev offentliggjort i januar i år. Her ses udviklingsdagsordenen som intet mindre end ”the greatest economic opportunity of a lifetime”. (www.businesscommission.org).
Og pludselig er luften tyk med nye romancer: Folkekirkens Nødhjælp og Grundfos, Børnefonden og Falck, Norwegian Church Aid og Poul Due Jensens Fond, Bill og Melinda Gates og Mastercard for at nævne blot en lille håndfuld
De første fem projekter finansieret af DMDP er gået i gang. Hvert projekt hviler på et partnerskab mellem en veletableret, stærk NGO og en større dansk virksomhed. De fem første partnerskaber har overbevist Danida om, at deres forretningsidé har en god chance for at levere udvikling i Syd på kommercielle vilkår.
Læs også Danida lancerer nyt program for private partnerskaber
Hvis projekterne kan det, vil man være kommet et godt skridt nærmere realisering af en metode til fremme af verdensmålene ved at sammenflette styrker fra forskelligartede aktører, aktører som historisk set, afhængigt af det enkelte case, abonnerer på ret forskellige verdensanskuelser, arbejdsmetoder og succeskriterier.
God læselyst!
Læs første kapitel i serien her: VE og Vestas i parløb om vindenergi i Kenya