BUPL viser pædagoger i Ghana, at børn kan lære gennem leg

Forfatter billede

Af Lene Frøslev, Ulandssekretariatet

I mere end 10 år har BUPL og Ulandssekretariatet været engageret i førskoleundervisningen i Vestafrika. Danske pædagoger har igen været i Ghana for at lære fra sig om kreativitet og nye undervisningsmetoder. De gode erfaringer skal fremover også bruges i Nigeria.

En plastflaske, en bunke tøjrester, saks og lim. Og vupti er der en hjemmelavet dukke lige til at binde på ryggen, som mor gør derhjemme med en ny baby.

Ungerne i børnehaveklasserne i en nedlagt kirke i det østlige Ghana er begejstrede for deres nye legetøj.

Deres lærer, Agnes Tutu-Adu, har sørget for at hente genbrugsmaterialerne på det lokale marked, og med dukkerne har klassen mulighed for at spille teater og lege sig til ny viden. For eksempel om, hvordan man kan forebygge malaria – eller hvordan man kan undgå at få børn.

I Ghana er det almindeligt, at førskole-undervisning foregår med en pegepind ved tavlen, mens børnene sidder pænt ved små borde og gentager i kor.

Men Agnes Tutu-Ada har lært om dukkefremstilling og andre anderledes pædagogiske metoder på et kursus, som er blevet udviklet af BUPL og den ghanesiske lærerorganisation, GNAT.

Så nu kan hun fremstille memory-spil og billedlotteri af gamle papkasser og bruge leg som udgangspunkt for at lære tal, bogstaver og sprog.

Læring gennem leg

Både børn og pædagoger er vilde med de nye værktøjer, fortæller Eva Christensen. Hun var tidligere i år i Ghana sammen med kollegaen Helena Johannesen som del af det danske, kreative eksperthold på pædagog-kurserne “Læring gennem leg”.

“Mange af pædagogerne er ikke uddannede, men de syntes, det var meget spændende selv at fremstille undervisningsmaterialerne. De var næsten ikke til at stoppe igen, da kursusdagen var slut,” forklarer Eva.

Det er femte gang, BUPL sender danske pædagoger til Ghana for at undervise førskolelærere om alternative pædagogiske metoder i børnehaveklasserne. I år deltog omkring 400 kursister i de faglige workshops, og det giver nye muligheder for leg for tusindvis af børn i førskolealderen.

“Børnene vil rigtig gerne lære noget nyt. De griner, når der kommer mere liv i undervisningen. Og når børnene synes det er sjovt, så lærer de også mere,” siger Eva Christensen.

Succes i Ghana videreføres i Nigeria

Der er omkring 50.000 ansatte på førskoleområdet i Ghana, men langt de fleste har ingen uddannelse.

I 2002 indledte BUPL, Ulandssekretariatet og GNAT et samarbejde om organisering og undervisning i faglige rettigheder og pædagogik. Og et samtidigt lobbyarbejde resulterede fem år senere i en lov om at oprette børnehaveklasser i tilknytning til alle folkeskoler i landet.

Succeshistorien videreføres i Ghana og er de senere år udvidet til at omfatte førskoleområdet i fem andre lande i Vestafrika. Senest har BUPL med bistand fra Ulandssekretariatet indledt et samarbejde med lærerorganisationen NUT i Afrikas folkerigeste land, Nigeria.

Projektet i Nigeria har til formål at forbedre arbejdsvilkårene og rammerne for faglig udvikling af pædagoger i landet. Der er i arbejdet fokus på pædagogernes faglige rettigheder, udvikling af pædagogernes faglige kompetencer og en forbedring af standarderne i daginstitutionerne.

Erfaringerne fra Ghana vil konkret blive brugt i Nigeria, når BUPL igen sender danske pædagoger ud for at undervise vestafrikanske førskolelærere.

BUPL har dels siden 2002 støttet førskolesektoren i Vestafrika i samarbejde med Ulandssekretariatet og dels siden 1991 samarbejdet med den ghanesiske læreorganisation Ghana National Association of Teachers (GNAT). Samarbejdet har bl.a. resulteret i en stærkere organisationsstruktur, der har medført bedre arbejdsforhold i førskolesektoren, og at mange undervisere har modtaget træning i pædagogiske undervisningsmetoder.