Afghanistans kulturelle linse

Forfatter billede

Siden World Trade Center styrtede i grus har Afghanistan stået for skud i den globale kamp mod terror. Talibans tilstedeværelse og massive ødelæggelser har skabt et isoleret Afghanistan, som omverden af frygt har fortrængt. Både fysisk og kultural undertrykkelse har længe været en del af hverdagen i det uroplagede land.

APN er et netværk af uafhængige afghanske fotografer, som skal være med til at sikre arbejdesvilkår og udbredelse for den enkelte fotograf. Da Taliban sad på magten mellem 1996 – 2001 var fotografiet forbudt som en forlængelse af det islamiske forbud mod at afbilde levende væsner. Derfor har flere af fotograferne været forfulgt og udsat for kidnapning:

”At the first days of Taliban government, despite everything, I dared to take out my camera in some corner areas and hastily capture one or two photographs but gradually seeing the cruelty in public worsen, I got scared and forfeited my career and interest. It made me migrate to another country for a while, forklarer fotografen Golbedin Elham i et interview på APNs hjemmeside.

Siden 1970 har har afghanske fotografer gennem deres billeder repræsenteret krigens kaos og nationens manglende muligheder og ressourcer til at repræsentere sig selv.

”My hope is that my photos will change the way people judge and observe themselves, and alter the negative image that foreigners have of Afghanistan,” udtaler en anden fotograf ved navn Mohammad Dawood Wassl.

Foto: Fardin Waezi

Krig som kunstens medium – et budskab til omverden

Talibans fotoforbud blev hurtigt udvidet til også at gælde reklamer, der afbillede dyr- eller menneske hoveder og først efter 2001 begyndte en gradvis opblødning af restriktionerne. Tilbage er nu en kompleks og farlig ødemark for både kunstnere og journalister, som skal navigere i et mediefelt, der kontrolleres af NATO styrker og den afghanske regering.

Fotograferne spiller en central rolle i forhold til det afghanske folks opfattelse af virkeligheden. Størstedelen af befolkningen er analfabeter og der er derfor afgørende af billederne kan fortælle samme historie som en de skrevne nyhedsmedier. De afghanske fotografer står i første række når krigen viser sit ansigt og er altså en afgørende informationskilde for omverdenen.

Fotografiet har derfor stor nyhedsværdig i et land som Afganistan, forklarer Yunos Bakhshi i et interview (APN):

”We should first of all, present an image of the problem to the audience. A picture speaks louder than a thousand words and pictures can reveal the hidden layers of people’s life in Afghanistan and create change”

Fra april 2016 – januar 2017 vises ’Afghan Tales’ på The National Museum of World Culture i Sverige. Udstillingen blev sidste år vist i Danmark i Nikolaj Kunsthal i København, hvor flere af APN fotografernes billeder var udstillet.

For mere information og visning af fotografier gå ind på Afghanphotographynetwork.com