Gå til hovedindhold

Mobile menu

”Kultur er altid der, hvor pengene er”

Kolonitidens spor, nutidens økonomiske magt og litteraturen som brobygger er på dagsordenen når nordiske og mellemøstlige forfattere mødes på Testrup Højskole til politisk seminar under litteraturfestivalen NorthLit.
Testrup Højskole er ramme for et politisk seminar med  nogle af de største forfattere fra Norden og Mellemøsten.

Testrup Højskole er ramme for et politisk seminar med nogle af de største forfattere fra Norden og Mellemøsten.

NorthLit Festival

”Vi er på en dansk højskole, så vi starter med at synge en sang. Det er en tradition,” begynder kurator Sara Emilie Anker-Møller med et venligt grin iført en gulvlang rød blomstret kjole. ’Store sal’ på Testrup Højskole i Mårsleth syd for Aarhus rummer denne fredag andre end højskolens vante elever.

Nogle af de største forfattere og debattører fra Norden og Mellemøsten har sat sig til rette, og slår op på nummer 191 i den blå højskolesangbog. Sammen med publikum synger de Beatles’ sang ”With a little help from my friends” som begyndelsen på den første debatrunde til dagens politiske seminar.

Danskere bør læse flere arabiske bøger

NorthLit er navnet på den nye nordiske litteraturfestival, som foregår 20.-24. juni 2018. Festivalens overordnede tema er et møde mellem arabiske og nordiske forfattere. Det politiske seminar er en del af festivalprogrammet med debat om litteratur, politik og tidens mediebillede. Hvordan påvirkes kultur af politik, og hvilken stemme har litteratur i både det arabiske og nordiske samfund?

Ordstyrer og professor i Islam og den arabiske verden Jakob Skovgaard-Petersen starter ud med at spørger de fem debattører om forholdet mellem Europa og Mellemøsten. Samira Negrouche fra Algeriet mener, at Europas kolonisering af den arabiske verden var begyndelsen på en opfattelse af Europa som et Utopia. Hun mener, at det vigtige er menneskelige relationer og ikke politik.

Irakiske Hassan Blassim supplerer ved at understrege, hvor vigtigt det er, at ”vi læser bøger fra andre kulturer for at forstå hinanden.” Han mener, at der er alt for få arabiske bøger, der er oversat til dansk.

Dagens første debat handler blandt andet om kolonitidens spor i forholdet mellem Europa og Mellemøsten. Her kommenterer irakiske Hassan Blassim.

Dagens første debat handler blandt andet om kolonitidens spor i forholdet mellem Europa og Mellemøsten. Her kommenterer irakiske Hassan Blassim.


Kirstine Saxe Nordal

Fordybelse giver forståelse

En af ideerne bag NorthLit er at fremme arabisk litteratur i Danmark. Mellemøsten fylder meget i medierne på grund af regionens store konflikter og svære humanitære situation. Arrangørerne bag NorthLit håber, at litteraturen kan være med til at skabe forståelse for Mellemøsten og de flygtninge, der kommer til Danmark.

”Vores relation til Mellemøsten går primært gennem generaliseringer i medierne og krigsrapporteringer. Litteraturen er et godt udgangspunkt til at komme uden om stereotyper, fordi den kræver fordybelse,” fortæller kurator Sara Emilie Anker-Møller, der selv har boet flere steder i Mellemøsten i en årrække.

Penge skaber kultur og omvendt

I eftermiddagens debat melder kunstneren Khalid Albaih sig på banen med et stærkt udsagn. Han er karikaturtegner fra Sudan, og argumenterer: ”Kultur er altid der, hvor pengene er.”

Debatten falder på, at Golfens rige lande, især Saudi-Arabien og Qatar, styrer kulturscenen i Mellemøsten ved at investere store pengesummer i projekter for at demonstrere deres magt. Kultur er ikke bare kultur, mener flere af dagens debattører.

 ”Kultur har altid været brugt til at hvidvaske rædsler, og det sker lige nu med Qatar, der har en slavekultur,” siger irakiske Sinan Antoon med henvisning til, at udenlandske arbejdere angiveligt lever under slavelignende tilstande.

Karikatur tegner Khaled Albaih mener, at ”kultur altid er der, hvor penge er.”

Karikatur tegner Khaled Albaih mener, at ”kultur altid er der, hvor penge er.”


Kirstine Saxe Nordal

Kultur er magt

Kultur kan også være et udtryk for magt mener kunstneren Khaled Albaih, som selv har været ansat på et museum i Qatar. Når statsejede museer udstiller kulturarv, som i nogle tilfælde kan være stjålet fra andre lande er ”det en kolonialistisk tendens, fordi landende udtrykker, at ’vi er kulturen’,” siger han.

Ifølge kurator og projektleder Sara Emilie Anker-Møller lykkedes det ikke at få alle de ønskede forfattere til Danmark, fordi deres visumansøgninger blev afvist. ”Det er et stort problem, at vi uden problemer kan rejse frem og tilbage, men at selv store navne som den syriske forfatter og samfundsdebattør Rasha Omran måtte udeblive i sidste øjeblik,” fortæller Sara Emilie Anker-Møller. Globalnyt har for nyligt skrevet om denne problematik.

Mårslet er midtpunkt for Mellemøstens sværvægtere

Erik Fonn og Frida Flatjord, begge 26, bor til daglig i Oslo, men er rejst til Aarhus og Mårslet for at deltage i NorthLit. De studerer begge psykologi, men Frida har taget flere fag i arabisk og kultur. ”Det er vældig spændende at være her, fordi man er så tæt på forfatterne, at kan tale med dem,” fortæller hun. Hendes mand Erik er interesseret i den politiske kobling til litteraturen, og synes, at seminaret er ”down to earth”, især fordi det foregår på en højskole.

Det er intet tilfælde, at seminaret holdes på Testrup Højskole og forfatterne under hele NorthLit bor her. ”Højskolebevægelsen har haft en afgørende betydning for det danske demokrati,” siger Sara Emilie Anker-Møller, og citerer en af Grundtvigs sange ”Er lyset for de lærde blot?”

Hun mener, at højskolen er en ramme for åbne samtaler, hvor man sætter sig selv på spil for at forstå andre.

Det er også et naturskønt område, som den libanesiske forfatter Sahar Mandour i spisepausen omtaler som ”fantastisk.” Fredagens politiske seminar har bragt arabiske forfattere til Danmark, men om det også har bragt danskere tættere på den arabiske litteratur, vil fremtidens læsertal vise. Arabisk litteratur i verdensklasse er der nok af, og med sommerferien om hjørnet er der ingen tid at spilde.