Organisationer: Sværere at nå ud med Facebook

fkn_facebook
Laurits Holdt

I mediernes og organisationernes evige kamp om befolkningens opmærksomhed bliver der fortsat gjort mere og mere brug af sociale medier som f.eks Facebook. Men det er et utilregneligt medie, lyder det fra flere organisationer.

Siden nytår er Folkekirkens Nødhjælps rækkevidde på Facebook blevet halveret og hos Røde Kors oplevede man et dyk i 2017. Det skriver fagbladet Journalisten.

”Vores organiske reach er halveret, og dét er en udfordring. Tidligere fik vi meget foræret, når vi brugte Facebook. Nu har vi ikke så let spil som tidligere,” fortæller chief of digital media hos Folkekirkens Nødhjælp Lars Damgaard Nielsen til Journalisten.

Det betyder, at organisationernes opslag på det sociale medie bliver set af færre brugere og det har fået kommunikationsafdelingerne til at bruge flere penge for at “booste” deres opslag.

Ændringerne skyldes langt fra tilfældigheder. Facebooks pressechef i Norden bekræfter overfor Journalisten, at selskabet ændrede sine algoritmer i januar 2018, så brugerne nu får mere indhold, der kommer fra deres personlige forbindelser og mindre indhold fra medier og organisationer.