Tabu om menstruation sætter grænser for unge pigers muligheder i Kenya

Unge skolepiger i Kenya
Foto: Flickr Public
Forfatter billede

På trods af at Kenya er et af de få lande i verden, der har afskaffet skat på hygiejneprodukter, så er det stadig et seriøst problem for mange unge kvinder at erhverve sig ordentlige produkter til at håndtere deres menstruation.

65 procent af alle piger og kvinder i Kenya har ikke råd til at købe hverken bind eller tamponer. Som Angela Lagat fra sundhedsorganisationen ZanaAfrica udtaler til The Guardian: ”Når man tjener mindre end to dollars om dagen, skal familien så bruge dem på brød, mælk og mad eller på en piges hygiejnebind?”

Eunice Muthengi forsker i effekten af distribuering af hygiejnebind set i forhold til pigers (manglende) skolegang. Hun fortæller, at selvom adgang til hygiejneartikler er et problem, mangler der også yderligere forskning på området for at man helt forstår, hvorfor og hvordan man kan sætte ind over for unge pigers begrænsninger i forbindelse med menstruation.

Det skal være mere klart, hvad disse hygiejneprodukter bidrager med i forhold til pigers sociale liv, men også hvilke andre kulturelle og sociale dynamikker der spiller ind. Det økonomiske aspekt er nemlig ikke den eneste årsag til, at kvinder begrænses i deres sociale og professionelle liv under deres menstruation.

Tabuisering

For eksempel bliver uddeling af hygiejneartikler nødt til at gå hånd i hånd med mere oplysning om reproduktiv sundhed. I sin indledende research opdagede Muthengi, at pigers viden om deres egen krop ofte er minimal eller fejlagtig. Hun talte med med flere unge, som troede, at de kun kunne blive gravide ved samleje under menstruation.

Det skyldes til dels, at pigerne ikke taler om menstruation – hverken med hinanden eller med deres forældre. Også lærere føler det ubehageligt at undervise i kroppens sundhed og særligt om menstruation.

Der er forandringer undervejs, der gerne skulle imødekomme disse problemstillinger. I samarbejde med blandt andet the Bill and Melinda Gates Foundation skal Muthengi forske videre på området, så man kan igangsætte de mest effektive strategier. Man vil også udgive et livsstilmagasin, Nia Teen Magazine, der er henvendt til unge kvinder og som blandt andet vil oplyse om menstruation og reproduktiv sundhed, og hygiejneprodukter vil blive delt ud gratis.

Håbet er, at disse forskellige initiativer kan være med til at bryde tabuet om menstruation og igangsætte en national diskussion om unge kvinders sundhed.