Elfenbenskysten: ”Den giftige sandhed”

Forfatter billede

Det var den 19. august 2006, at tonsvis af kemisk affald blev dumpet 18 forskellige steder i Abidjan. Flere end 100.000 mennesker blev alvorligt syge og måtte behandles. Tusinder af liv blev ødelagt og15 blev rapporteret øde. Hvordan kunne det ske? Kan det ske igen? Ny rapport giver svar.

Amnesty International og Greenpeace offentliggør i dag tirsdag kl. 12 “The Toxic Truth” , en dybdeborende undersøgelse af giftskandalen.

Rapporten er resultatet af tre års arbejde. Den kortlægger i detaljer den menneskelige og miljømæssige katastrofe, der fulgte i kølvandet på det multinationale selskab Trafiguras dumpning af kemisk affald i Elfenbenskystens største by og tidligere hovedstad Abidjan

Mens Trafigura er blevet retsforfulgt for ulovlig eksport af affald fra Europa, er dets rolle i dumpingen ikke tidligere undersøgt. Det mener Amnesty International og Greenpeace bør ske nu.

Det hedder i rapporten, at giftkatastrofen må undersøges til bunds, og den opfordrer til, at der indledes en strafretlig undersøgelse af Trafigura, skriver Amnesty International i en pressemeddelelse.

” Der er gået seks år, siden man tillod denne skrækkelige tragedie. Det er på tide, at Trafigura tvinges til at tage det fulde retlige ansvar for, hvad der skete. Det skylder vi lokalsamfundet i Abidjan, som er uskyldigt offer for en virksomhed, der sætter profit højere end menneskers helbred”, siger Salil Shetty, generalsekretær i Amnesty International.

Skandalen opstod, da kemisk affald blev transporteret til Elfenbenskysten om bord på skibet Probo Koala, hvorefter et lokalt firma dumpede det i beboelsesområder i Abidjan, med ødelæggende konsekvenser for de lokales helbred til følge.

Alligevel har Trafigura indtil videre undgået retsforfølgelse.

Rapporten kaster nyt lys over de menneskelige konsekvenser af affaldsdumpningen, baseret på vidneforklaringer fra de berørte og de læger, der har haft ansvaret for at behandle dem.

Den fremhæver også ofrenes fortsatte kamp for at opnå retfærdighed, kompensation og information om det kemiske affalds konsekvenser.

Efter et forlig i 2009 har Trafigura betalt erstatning til ofrene gennem Elfenbenskystens regering, men kun en brøkdel synes at være nået til ofrene.

Holland første stop

Det farlige affald blev i første omgang transporteret til Holland til destruktion, men Trafigura afslog muligheden for at få det afskaffet forsvarligt, fordi de mente, det var for dyrt. Selvom de hollandske myndigheder var bekymrede over affaldet, lod de det forlade Holland igen – en grov overtrædelse af landets juridiske forpligtelser.

Sagen har været for retten i flere lande, men Trafigura er endnu ikke blevet stillet til regnskab for selve dumpningen.

I 2007 nåede man frem til et udenretligt forlig med Elfenbenskystens regering, som gav Trafigura juridisk immunitet. I et civilt søgsmål i England på vegne af nogle af ofrene, indgik Trafigura endnu et forlig, hvor de undgik at erkende et ansvar.

I Holland fandt myndighederne firmaet skyldigt i at eksportere det kemiske affald illegalt fra Holland, men retten afslog at behandle den efterfølgende dumpning i Abidjan eller konsekvenserne for de lokales helbred.

” I de seks år, der er gået, siden Trafigura besluttede at bruge skibe som flydende fabrikker og dumpe kemisk affald på beboernes dørtrin i Elfenbenskysten, har Trafigura brugt hvert eneste trick, et milliardfirma kan anvende, for at undgå, at retfærdigheden sker fyldest”, siger Kumi Naidoo, generalsekretær i Greenpeace international.

” Flere lande har tilladt firmaet at slippe ustraffet, og de mere end 100.000 mennesker, der er berørt af skandalen, kræver, at de skyldige bliver stillet til ansvar, og at information om det kemiske affald bliver offentliggjort. Alle lande bør lære af denne sag og sikre, at virksomheder ikke har immunitet.”

En række anbefalinger

I rapporten fremsætter Amnesty International og Greenpeace International omfattende anbefalinger til, hvordan det internationale samfund kan sikre, at tragedien ikke gentages.

De anbefaler blandt andet klare retningslinjer for, hvordan firmaer, der opererer på tværs af landegrænser, ikke skal kunne undgå at blive stillet til ansvar, hvis de krænker menneskerettighederne og forurener miljøet.

Amnnesty og Greenpeace opfordrer den engelske regering til at indlede en efterforskning af Trafiguras rolle i dumpningen, da mange af de centrale beslutninger, der førte til katastrofen, blev taget af firmaets engelske afdeling. Organisationerne opfordrer også Elfenbenskystens regering til at sikre, at alle ofrene får kompensation og til at revurdere, hvorvidt forliget, der gav Trafigura juridisk immunitet i landet, er lovligt.

Rapporten understreger desuden behovet for, at regeringer, der ikke har ratificeret Basel-konventionen, gør det hurtigst muligt. Konventionen sætter rammerne for, hvordan kemisk affald skal behandles og transporteres.

Rapporten bliver offentliggjort samtidig med, at de lande, der har tilsluttet sig Basel konventionen, mødes i Geneve og dermed har mulighed for at sikre, at kemisk affald fra skibe aldrig mere bliver dumpet i fattige lande.

Trafigura om rapporten

Trafigura er blevet spurgt, om det ønskede at kommentere beskyldningerne i rapporten.

Svaret lød: ”Vi mener, at rapporten indeholder betydelige unøjagtigheder og fordrejninger af sandheden. Rapporten oversimplificerer svære juridiske problemstillinger, analyserer dem på baggrund af forkerte antagelser og drager selektive konklusioner, der ikke reflekterer situationens kompleksitet i tilstrækkelig grad. Fem forskellige retsinstanser har set på forskellige aspekter af hændelsen, og der er truffet afgørelser og indgået forlig. Det er simpelthen forkert at antyde, at sagen ikke er blevet undersøgt ordentligt”.

Trafigura har ikke specificeret overfor Amnesty International og Greenpeace International, hvad unøjagtighederne, fordrejningerne eller oversimplificeringerne handler om.

Kontakt: Pressechef Ole Hoff-Lund, AI, telefon 26 83 81 84.

Download rapporten her