Omlægning af oplysningsmidler: ”Det kan blive genialt, men også ende i hat og briller”

img_4883
Udenrigsministeriets planlagte omlægning af oplysningsmidler kan blive genialt, men også gå helt galt, vurderer medieforsker Søren Schultz Jørgensen.
Foto: Redaktionen
Gerd Kieffer-Døssing

14. april 2021

”Man kan næsten kalde Udenrigsministeriet fuldstændige omlægning af oplysningsmidlerne for den brændte jords taktik. Det har en vis intellektuel skønhed over sig. Men risikoen er selvfølgelig, at omlægningen går galt og fører til, at de forholdsvis velfungerende elementer, man har nu, dør i processen.” 

Sådan lyder vurderingen fra Søren Schultz Jørgensen, medieforsker, journalist og ejer af den journalistiske udviklingsvirksomhed Kontrabande.

Han har selv studeret begreberne engagement og journalistik tæt og udgav i 2018 sammen med Per Westergård en bog om emnet, ”Den journalistiske forbindelse”. Søren Schultz Jørgensen var også medarkitekt, da Udenrigsministeriet i 2011 ændrede formatet for Magasinet 360°’s forgænger fra Avisen Udvikling til Magasinet Udvikling.

Det, Søren Schultz Jørgensen kalder den brændte jords taktik, er lukningen af Magasinet 360°, af Oplysningspuljen og af rejsestipendierne, som har været beskrevet i Globalnyt, og han bruger udtrykket, fordi processen brænder alt det eksisterende ned og åbner mulighed for, at nyt kan spire frem.

Et fantastisk og forfærdeligt ord
Som udgangspunkt er Søren Schultz Jørgensen positiv over for Udenrigsministeriets mål om at engagere danskerne:

”Jeg kan sagtens forstå, at man ikke har nok i at oplyse, men gerne vil have folk til at læne sig frem i stolen og engagere sig. Forstået på den måde er engagement et fantastisk ord. Men jeg er selv meget kritisk over for ordet, fordi det i medieverdenen ofte bruges i den engelske betydning, hvor engagement måles på antallet af klik på dit opslag eller reach, altså udbredelse. Og så er det et forfærdeligt ord, der dækker over noget overfladisk og flygtigt, som ikke er værd at gå efter. Så succesen for hele den øvelse, Udenrigsministeriet har gang i, står og falder med, hvordan man definerer engagementet. Handler det om at skabe aktive borgere eller aktive brugere?”

Alt andet lige kommer man ifølge medieanalytikeren ikke uden om, at udviklingen væk fra oplysning og over imod engagement betyder, at fokus forrykker sig fra substans/indhold og over mod dem, der skal engageres:

”Og det er helt legitimt. Men risikoen er, at fokus flytter så langt væk fra indholdet, at engagementet bliver ligegyldigt. Skrækscenariet er, at antallet af klik bliver succeskriteriet.” 

Start med det store billede
Udenrigsministeriet har fredag indkaldt til informations- og inspirationsmøde om fremtidige ordninger til fremme af engagement i udviklingssamarbejdet. Samtidig har ministeriet indbudt interesserede til at søge om et årligt tilskud på to millioner kroner til at etablere et nyt medie som afløser for Magasinet 360°. Fristen for at give sin interesse til kende var oprindeligt sat til 30. april, men den er nu udskudt til 31. maj.

Det giver god mening, mener Søren Schultz Jørgensen:

”Det nye medie bliver jo kun en mindre brik i det store puslespil og er helt afhængigt af, hvad der i øvrigt sker på området – og der er ingen grund til at lægge en enkelt brik, før vi ved mere om, hvordan man vil have det samlede puslespil til at se ud.”

Slut med et trykt magasin
Søren Schultz Jørgensen har nærlæst ministeriets oplæg til Magasinet 360°’s efterfølger og beskriver det som meget bredt og åbent. Men én ting står fast: Det trykte magasin bliver ikke genoplivet.

”Det er helt umuligt inden for en ramme på 2 millioner kroner om året. Et så beskedent tilskud kræver i øvrigt også, at de, der byder på opgaven, i forvejen har systemer, kontakter og medarbejdere inden for feltet. Jeg synes, det kunne være spændende at få et kommercielt medie med i en gruppe, der går sammen om opgaven. Det kunne rykke noget. Omvendt er risikoen ved at have flere med ombord, at der skal etableres styregrupper og meget andet, og så får de 2 millioner kroner hurtigt ben at gå på, inden der overhovedet er produceret indhold,” advarer Søren Schultz Jørgensen, der også kan se et helt andet scenarie for sig:

”Det kan jo også ende med en anderledes radikal fornyelse, hvor en større gruppe af frivillige går sammen i en mere løs struktur og etablerer et innovativt og kreativt netværksbaseret fællesskab. Her er risikoen, at mediet så at sige bliver løftet ud af den publicistiske tradition og bliver overfladisk og springende med meget mindre fokus på indhold. Man kan også frygte, at der ikke vil blive ressourcer til at kaste lys på emner og lande, der er fjerne for danskere,” betoner Søren Schultz Jørgensen, der er spændt på, hvad Udenrigsministeriet og andre aktører vil så i den brændte jord.