Patetisk eller palæstinensisk?

Forfatter billede

Af Sofie Pedersen

Vinderne af årets Palestine Photo-Marathon er fundet. Det var ikke let, for juryen skulle i bund og grund bedømme andres opfattelse af virkeligheden. Og kan man overhovedet det?

”Det ligner hverdagsbilleder fra et hvilket som helst arabisk samfund. Overraskende få deltagere fortolker konflikten og den besættelse, de lever under,” konstaterer fotograf Klaus Holsting lettere skuffet.

Han udgør den ene del af juryen til årets Palestine Photo-Marathon. Den anden del udgøres af den palæstinensiske kunstner og fotograf Khaled Jarrar. Han er derimod mere begejstret de hverdagssituationer, deltagerne har stillet skarpt på under maratonfotograferingen den 1. maj.

Et af de stærkeste motiver – efter Khaled Jarrars mening – viser en teenagepige, der poserer i brudekjole, mens hun krammer en bamse.

Temaet, som billedet skal illustrere, er ’kogepunkt’, og Klaus Holsting har ved første øjekast kasseret billedet som patetisk. Først da Khaled Jarrar forklarer, at billedet skal ses i en kulturel kontekst, hvor ægteskab uden sammenligning er det vigtigste i en palæstinensisk kvindes liv, overgiver han sig og tager billedet til nåde.

”For mange piger er hele teenagetiden opslugt af at finde en ægtemand – et valg der ofte bliver truffet i overgangen fra barn til kvinde,” fortæller Khaled Jarrar.

Han er slet ikke i tvivl om, at motivet er taget af en kvinde, der selv har problematikken tæt inde på livet. Samme deltager har som illustration til temaet ’i går’ fotograferet en ung pige, der leende svinger sig rundt i en karrusel på legepladsen.

Deltageren ender efter juryens votering med at vinde 3. pladsen i seks-timers-konkurrencen, og da navnene afsløres viser fotografen sig – ikke overraskende – at være en kvinde.

Klicheen afhænger af øjet, der ser

Undervejs i juryens udvælgelse bliver det klart, at Klaus Holstings radar især giver udslag, når deltagernes billeder tager tilløb til at skildre konflikten.

Det er bl.a. billeder af muren, som adskiller Palæstina og Israel. Et motiv af en Kalashnikov i en stol som refleksion over ’stilleben’. Eller temaet ’kogepunkt’, der bliver fortolket gennem antændingen af en molotovcocktail.

Khaled Jarrar er derimod ikke imponeret over den type billeder og affærdiger dem med kommentaren: ”Endnu en kliche!” Kun ved vedholdende insisteren lykkes det Klaus Holsting at frede nogle af de i hans øjne mere spændende og politisk reflekterende billeder.

”Jeg vil gerne ud over det direkte beskrivende. Altså hvis temaet er ’kogepunkt’, er det meget oplagt at gå ned på det nærmeste gadehjørne og stille skarpt på den kogende olie i falafelgryden. Det er bare ikke særlig interessant,” siger han.

Hvilke motiver, der kom igennem juryens nåleøje kan ses, når vinderbillederne udstilles i Danmark over de næste måneder. De her viste billeder har alle vakt juryens interesse, men er ikke nødvendigvis blevet præmieret. De giver et indblik i, hvor forskelligt deltagerne har tolket konkurrencens temaer.

FAKTA:
Udstilling af Palestine Photo-Marathon
Fra d. 6.-20. juni udstilles vinderbillederne på Hovedbiblioteket i Aarhus, fra d. 23. juni til d. 7. juli på Verdens Kultur Centret i København og fra d. 9. september til d. 18. oktober i Vollsmose Kulturhus.

Sofie Pedersen er journalist og deltog i Palestine Photo-Marathon 2013.

DELTAGERNES BILLEDER:
stillet til rådighed af DHIP

Kogepunkt

Stilleben

I går