Stor interesse for at løfte arven fra Magasinet 360°

360
Gerd Kieffer-Døssing

8. juli 2021

Hele 23 forskellige organisationer, medier, bureauer, forlag med meget mere – fordelt på i alt otte konsortier – havde ved udgangen af maj givet deres interesse til kende for at løfte arven fra Udenrigsministeriets nedlagte Magasinet 360°.

En intern arbejdsgruppe i Udenrigsministeriet har nu vurderet de otte bud og udvalgt de fire, der inviteres til at komme med en fuld ansøgning senest den 1. oktober. Oprindelig var det kun meningen at invitere tre, men arbejdsgruppen har altså bedømt fire som så lovende, at de kommer med i næste runde. Udenrigsministeriet skriver i øvrigt i en email til Globalnyt, at alle de ottw forslag til det nye engagementsmedie var kvalificerede og kom med interessante bud på at nå målgrupperne på nye måder. 

De fire, der går videre, er:

Journalistbureauet TANK i samarbejde med Alinea og PlanBørnefonden. TANK er et journalistkooperativ, som blandt andet står bag det læringsorienterede ungdomsmedie Koncentrat og har produceret en prisvindende webdokumentar fra Nigeria og Tanzania. Det er stiftet af journalisterne Sven Johannesen, Sune Gudmundsson og Lasse Wamsler. Alinea er Danmarks største forlag inden for læremidler til den danske grundskole og er en del af Egmont, Danmarks største mediekoncern.

Røde Kors i samarbejde med STEP. STEP er et kommunikationsfirma, der kalder sig ”the communication collective”.

Verdens Bedste Nyheder i samarbejde med DMJX, Kontrapunkt, Syddansk Universitet og Globalt Fokus. DMJX er Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Kontrapunkt er et grafisk designfirma.

The Why i samarbejde med Altinget. The Why er en ngo, der producerer og distribuerer dokumentarfilm om social retfærdighed i hele verden.

Mindst fire millioner kroner på spil
De fire udvalgte dyster om et årligt tilskud fra Udenrigsministeriet på to millioner kroner i mindst to år – og med mulighed for forlængelse i yderligere to år. Målet er at skabe et selvstændigt, eksternt medie og udvikle formater, der skaber aktivt engagement, særligt blandt dele af befolkningen, der endnu ikke interesserer sig for global bæredygtig udvikling og Danmarks rolle i verden.

De fire forslagsstillere, som er gået videre, er blevet bedt om at indsende et mere fyldestgørende forslag senest 1. oktober. Forslagene vil blive vurderet på en række kriterier, og koncepterne vil blive testet i målgruppen, for at øge sandsynligheden for at de rammer rigtigt. Den endelige beslutning forventes at blive truffet inden udgangen af november, hvorefter beslutningen offentliggøres. Det nye medie forventes lanceret i løbet af første halvår 2022. 

Globalnyt blandt de frasorterede
Med otte ansøgere og fire udvalgte var der også fire fravalgte og blandt dem Globalnyt, der kan trøste sig med, at der også var langt større spillere blandt de frasorterede: Dansk Flygtningehjælp, Danwatch, Mellemfolkeligt Samvirke og Civilsamfund i Udvikling (CISU), der faktisk var med i to af de fravalgte konsortier.

De frasorterede fire bud kom fra:

  • Dansk Flygtningehjælp i samarbejde med Cykeldrengene og White Cloud
  • Danwatch i samarbejde med CISU og OTW
  • Globalnyt i samarbejde med Marginal, Seismo og CISU
  • Mellemfolkeligt Samvirke i samarbejde med MOOT.

Udenrigsministeriet har kun meldt listen over interesserede og valgte konsortier ud, hvorimod indholdet af de otte bud ikke er offentliggjort.