Ugens tre fortællinger om borgerkrigen i Sri Lanka

Forfatter billede

Globalnyt præsenterer: Ugens tre

“Globalnyt præsenterer: Ugens tre” er en tilbagevendende artikelserie.

Her giver vi vores læsere mulighed for at stifte bekendtskab med (måske) ukendte kunstnere, ferieperler, egnsretter, kulturpersonligheder, musikgenrer, sportsgrene, forfatterskaber, film mm.

Det bliver med skiftende fokus, når vi afslutter arbejdsugen med en ny omgang ”Globalnyt præsenterer: Ugens tre”.

Læs flere Ugens tre

De tusind spejles ø

Roman af Nayomi Munaweera – vinder af The Commonwealth Book prize 2013

Den 26 år lange konflikt på Sri Lanka brød ud i juni 1983, da den singalesiske hær under ledelse af den srilankanske regering påbegyndte massakren mod tamilske familier i hovedstaden, Colombo. På under et døgn var der bål og blod i gaderne.

Nayomi Munaweera skildrer skæbnerne i tre familier – en singalesisk og en tamilsk i Colombo og en tamilsk i det nordlige Sri Lanka, hvor De Tamilske Tigre regerede – da krigen bryder ud samt under familiernes flugt og etablering af nye liv. Det giver et indblik i de grusomheder der fandt sted under den 26 år lange væbnede konflikt. Og det på så levende vis, at man undervejs har lyst til at lægge bogen og alle uhyrlighederne fra sig.

Ved at lade uskyldige børn naivt forelske sig på tværs af de skjulte etniske grænser, viser forfatteren, hvordan konflikten har rod i 100 års stridigheder, der slog rødder under det engelske kolonistyre.

”De tusinds spejles ø er en helt unik historisk fortælling, der råt for usødet skildrer 26 års borgerkrig og de hjerteskærende konsekvenser af den, på en måde så man både forstår og kan mærke det”, skrev undertegnede i sin anmeldelse af romanen på litteraturnu.dk

Dheepan

Film af Jacques Audiard – vinder af Guldpalmen i Cannes 2015

Den 26 år lange borgerkrig er ved at være slut, og det er tydeligt, at taberne bliver de Tamilske Tigre.

Som frihedskæmper har Sivadhasan ikke andre muligheder end at flygte fra Sri Lanka. Men han er nødt til at skjule sit tilhørsforhold til De Tamilske Tigre, der bliver anset som en terrororganisation hos Vestens regeringer. Derfor får han fingre i passet der har tilhørt Dheepan – et af konfliktens knapt 100.000 ofre.

Men vil han øge chancerne for at opnå asyl, er ”Dheepan” også nødt til at få sig en familie. Han slår sig sammen med en fremmed kvinde, der overtager Dheepan’s kones identitet som Yalini, og en forældreløs pige, der gør det som Dheepans 9-årige datter, Illayaal.

Sammen ankommer de til Frankrig, hvor de, efter at have solgt deres værdighed sammen med roser og blinkende ting i nattens byliv, får asyl og bliver placeret i en forstad til Paris. Men det er ikke let hverken at vænne sig til hinanden eller til det fremmede land.

Mens Illayaal bliver drillet i skolen, kæmper Yalini i rollen med pludselig at være mor til en fremmed pige. Dheepan prøver at holde samling på den ny konstituerede familie, men det er ikke let når krigstraumerne banker på om kap med virkeligheden i deres nye boligkompleks, hvor han er ansat som vicevært, men hvor narkobaroner reagerer. 

”(…) i forstadsmikrokosmosset bliver følelser, savn og håb gradvist sat i kog. Det kulminerer med Dheepans nærmest hallucinatoriske voldsudladning i røg og damp”, skrev filmmagasinet EKKO i sin anmeldelse af den guldpalmevindende film.

M.I.A.

Britisk/srilankansk hiphop-musiker og kunstner – født i 1975

Hittet Paper Planes er nået de fleste radiostationer, men måske er det ikke alle der ved, at kunstnernavnet M.I.A. står for Missing In Action, og at teksten omhandler borgerkrigen på Sri Lanka.

Under kampene mellem De Tamilske Tigre og regeringen henviste forkortelsen “M.I.A.” til en person dræbt i den politiske borgerkrig, hvis død familien i de fleste tilfælde aldrig fik besked om, og hvis lig de aldrig fik mulighed for at begrave. Fra 1983-2009 var der mange eksempler på Missing In Action på Sri Lanka. Én af dem var M.I.A.’s jævnaldrende fætter. Og lytter man nærmere til M.I.A.’s sange, vil man finde historier om konflikten.

‘I was missin’ in action” lyder starten på numret ’Amazon’ på M.I.A.’s debutalbum, Arular, fra 2013. Titlen på albummet stammer fra hendes fars tamilske navn, der betyder ’indsigt fra solskinnet’

Født i Vestlondon af srilankanske forældre, levede M.I.A. (hvis fødenavn er Mathagi Maya Arulpragasam) langt væk fra den væbnede konflikt der hærgede på Sri Lanka, mens hun voksede op og læste på college.

Men samme dag som hun i 1999 dimitterede fra sit filmstudie, fra Central Saint College of Art and Design, fik hun besked om sin fætters dødelige forsvinden, og dermed var M.I.A. født: ”M.I.A. blev til, fordi jeg ønskede at lave en film om min forsvundne fætter”, skriver hun i introduktionen til bogen “M.I.A.”, og fortsætter: ”Jeg stod der med min kunst-eksamen og fik beskeden om, at min fætter var blevet slået ihjel for noget så vagt som politik”.

De srilankanske myndigheder havde ingen interesse i at udstille døde tamiler som M.I.A.’s fætter. Selvom de tamilske rebeller selv filmede de døde kæmpere, så forældre kunne købe vhs-båndene og se om deres sønner og døtre var blandt de døde oprørere, kom der ikke meget information ud om urolighederne. Heller ikke de vestlige medier gav konflikten – og dens omkostninger – megen opmærksomhed.

Manglen på information og de sortlagte skæbner blev fødslen af kunstneren M.I.A. Som det lyder i Paper Planes:

”M.I.A. / Third world democracy / Yeah, I got more records than the K.G.B. / So, uh, no funny business”

M.I.A har udtalt at hendes 3. album, MAYA, er en reaktion på ”illusionen af frihed og om det ansigtsløse liv skabt på de sociale medier”