Ulmende fødevarekrise sætter fokus på mad i benzintanke

Det er tid til at droppe mad i benzintanke, mener grønne organisationer.
Foto: Smith Collection/Gado/Getty Images
Thomas Jazrawi

19. april 2022

Prisen på både mad og benzin er steget dramatisk gennem de seneste måneder. Ruslands invasion af Ukraine har yderligere skubbet til den udvikling, da begge lande er storeksportører af hvede.

Derfor vil den amerikanske præsident, Joe Biden, reducere prisen på benzin ved at tillade flere afgrøder i brændstoffer til biler. I sidste uge præsenterede den amerikanske præsident en suspendering af lovgivning, der sætter et loft over andelen af ethanol, der kan tilføjes til biobrændstof til biler.

Ethanol produceres med majs i USA, men de stigende fødevarepriser rammer udviklingslande hårdt, og derfor er det forkert at bruge marker og afgrøder til at sænke benzinpriserne, mener grønne organisationer.

”Det er dybt amoralsk at løse knapheden på energi ved at skabe knaphed på fødevarer. Du tager maden fra mennesker i Cairos slum for at subsidiere rige mennesker, der kører i firehjulstrækkere,” siger Ariel Brunner fra Birdlife International, ifølge en artikel i New Scientist.

Svarer til 15 millioner brød dagligt

Beslutningen fra Joe Biden følger anmodninger, der er kommet fra amerikanske producenter af ethanol. Også i Europa foreslår industrien, at biobrændstof kan være en løsning til at frigøre kontinentet fra afhængighed af russisk olie.

Grønne organisationer mener imidlertid, at det er nødvendigt at gøre det modsatte. Den danske tænketank Concito har regnet lidt på forbruget af biobrændstoffer i EU. Det er en kompliceret beregning, men et kvalificeret bud fra tænketanken er, at 150 millioner mennesker kunne brødfødes af de afgrøder, der bliver hældt på biler i EU. Den grønne organisation Transport & Environment kommer frem til, at biler i EU sluger, hvad der svarer til 15 millioner brød dagligt.

“Ved at fjerne hvede fra europæisk biobrændstof kunne man erstatte mere end 20 procent af de kollapsede ukrainske forsyninger af hvede til det globale marked. I lande som Egypten, der importerer 60 procent af sin hvede, primært fra Rusland og Ukraine, ville disse tilføjelser til forsyningerne redde liv,” lyder det fra Transport & Environment.

Madvarer i benzintanken skal gradvist udfases

Biobrændstof blev tidligere set som en klimavenlig energiform, der kunne erstatte fossile brændstoffer i transporten. Det er imidlertid blevet påvist, at regnestykket ikke holder, når man tæller klimaskadelige udledninger som følge af afskovning og andre ændringer af arealanvendelser med.

EU har ændret politik på området, så anvendelsen af fødevarer i biobrændstof – kaldet første generations biobrændstof – gradvist skal udfases. Her vil man til gengæld fokusere på såkaldt anden generations biobrændstof, der består af affald og restprodukter fra industri og husholdninger.