Vi er 150 år fra målet om at få piger i skole

gettyimages-648348944_skolepiger_nigeria
Skolepiger i Nigerias største by, Lagos. Visse steder i landet risikerer piger at blive kidnappet i skolen.
Foto: Frédéric Soltan/Corbis via Getty Images
Forfatter billede

Verdens ledere sætter en hel generation af pigers fremtid på spil. Det advarer Plan International om i en ny rapport, der viser, at udviklingen af antallet af piger, der færdiggør skolegang og uddannelse, stagnerer.

Rapporten bliver udgivet i forbindelse med FN’s flygtningedag torsdag den 20. juni, og den tegner desværre et dystert billede, skriver organisationen i en pressemeddelelse. Rapporten viser, at verdens ledere med den nuværende udvikling vil være 150 år mere om at få pigerne med, når det kommer til verdensmål nummer 4 om at sikre kvalitetsuddannelse for alle inden 2030.

Rapporten baserer sig på data fra krig- og kriseramte lande og estimerer, at 13 millioner piger er blevet tvunget til at droppe ud af skolen som konsekvens af konflikter, katastrofer og sult. Og fortsætter de nuværende tendenser, vil hver femte pige i kriseramte lande stadig ikke kunne læse en simpel sætning i 2030.

Af rapporten fremgår det, at pigerne halter efter drengene på næsten alle parametre, når en humanitær katastrofe rammer. Især teenagepiger er udsatte. Der er en højere sandsynlighed for, at de bliver gift, før de fylder 18, end for at de færdiggør deres skolegang.

Afgørende at sikre pigers skolegang

På FN’s generalforsamling i september skal verdens ledere gøre status over, hvordan det går med at nå Verdensmålene. Plan International håber i den forbindelse, at den bekymrende mangel på udvikling af pigers uddannelse vil blive taget alvorligt.

”Det er afgørende, at vi har fokus på at sikre pigers adgang til skole i vores udviklingsbistand. Det er oftest dem, der bliver hårdest ramt af en konflikt, og ifølge rapporten står vi til at tabe en halv generation på gulvet. Det kan vi ikke være bekendt. For vi ved, at for hvert år en pige formår at blive i skole, stiger hendes livsindkomst markant. Derfor er pigers adgang til uddannelse et af de vigtigste områder, når det gælder langsigtet udvikling,” forklarer Anne Smith Petersen, der er programdirektør i Plan Internationals danske afdeling, PlanBørnefonden.

”Piger blev kidnappet på min skole”

Et af de lande, hvor problemet er størst, er Nigeria. Her bor den 16-årige Kwanye i den nordøstlige del, der er ramt af konflikt mellem landets sikkerhedsstyrker og den militante gruppe Boko Haram.

”Jeg kunne ikke fortsætte min uddannelse, fordi piger på min skole blev kidnappet. Alle ville have, at jeg skulle giftes, men jeg insisterede på at gå i skole i stedet for. Jeg fik gode karakterer, havde venner og var glad for at gå i skole, før konflikten startede. Jeg har altid troet på, at uddannelse ville give mig et bedre liv. Men en nat ændrede alt sig. Jeg mistede mine forældre, onkler og søskende i katastrofen. Jeg læser altid mine gamle skolebøger, så jeg ikke glemmer, hvad jeg har lært. Men jeg kan ikke gå i skole og har dårligt nok råd til mad,” forklarer Kwanye i pressemeddelelsen fra PlanBørnefonden.

16-årige Helena fra Sydsudan er en af de piger, der ikke engang har prøvet at gå i skole. Som barn blev hun tvunget til at flygte med sin familie, da en konflikt brød ud. Siden er både hendes far og to af Helenas brødre døde. Så nu er hun nødt til at bruge tiden på at holde øje med de få køer, familien har tilbage.

”Vi måtte efterlade alt vores tøj og alle vores redskaber. Jeg var meget bange. Jeg har aldrig gået i skole, for jeg har ingen, der kan betale for det. Hvis jeg kunne ændre en ting ved mit liv, skulle det være at gå i skole,” siger Helena.

Kwanye og Helena er bare to af de piger, der på egen krop mærker konsekvenserne af, at verdens ledere ikke har gjort nok for at sikre adgang til uddannelse. Fortsætter tendensen, vil kun en ud af tre piger i kriseramte lande færdiggøre sin skolegang.

16-årige Kwanye i det nordøstlige Nigeria kunne ikke fortsætte sin uddannelse, fordi piger på hendes skole blev kidnappet.


Foto: PlanBørnefonden