Voldelige angreb på skoler mere end fordoblet på et år

Forfatter billede

48,5 millioner børn verden over kommer ikke i skole i konfliktramte områder og stort set intet af den humanitære bistand til disse udsatte steder går til skolegang, viser ny rapport fra Red Barnet, der udkom fredag.

”Rebellerne kom ind på skolen og råbte af os, at det tøj, vi havde på, ikke var godt. Jeg var bange. De ødelagde vores skriveborde og vores bøger. De jagtede os alle sammen ud og skød på dørene. Det kunne jeg ikke lide. Skolen skal jo være et sted, hvor vi lærer noget.”

12-årige Sita fra Mali er et af de millioner af børn, der ikke kan komme i skole på grund af krige eller konflikter. Angreb direkte på skoler, som Sita har oplevet, er mere end fordoblet på bare et år, viser rapporten “Attacks on Education”, som Red Barnet International står bag, skriver organisationen i en pressemeddelelse fredag

Rapporten dokumenterer de konsekvenser, som krige og konflikter har for børns skolegang. 48,5 millioner børn, der bor i konflikt- og krigsramte områder går lige nu ikke i skole, fordi skolerne er ødelagte eller lukkede, eller fordi børnene og deres familier er drevet på flugt.

Derudover bliver børn truet, rekrutteret til børnesoldater af bevæbnede grupper, udsat for vold, tortur eller seksuelle overgreb af de stridende parter.

Mimi Jakobsen: Angreb på fremtiden

Rapporten opgør også antallet af direkte angreb på skoler i form af bombardementer, vold, tortur og trusler mod lærere og elever.

I 2012 blev der rapporteret og dokumenteret 3.600 angreb på uddannelsessteder – imod 1.600 angreb året før.

“Skolegang giver børn i nogle af de mest barske egne af verden chancen for en bedre fremtid – både for dem selv og deres land. De angreb, vi dokumenterer i rapporten, er angreb på fremtiden”, siger Mimi Jakobsen, generalsekretær i Red Barnets danske afdeling, og lægger til:

“Klasseværelser skal være trygge og sikre og ikke slagmarker, hvor børn bliver udsat for uhyrlige forbrydelser. Børn, der bliver angrebet på denne måde, kommer til at lide under det resten af livet”.

Mangler 221 millioner dollars

På trods af stigning både i antallet af børn, der ikke kommer i skole og angreb på skoler, er skolegang i katastrofe- og konfliktramte områder voldsomt underfinansieret i den internationale humanitære bistand.

Andelen af bistand, der går til uddannelse, er faldet fra to procent af alle humanitære bistandsmidler i 2011 til 1,4 procent i 2012.

Det betyder, at kun 26 procent af det beløb, FN har efterspurgt til uddannelse i 2012, er kommet ind, og der mangler dermed 221 millioner dollars (ca. 1,2 milliarder kr.).

“Det er ganske urimeligt, at verdenssamfundet ikke kan finde penge til at finansiere den hjælp, som så mange af verdens børn har allermest brug for. Konflikter og krige bremser i forvejen udviklingen i disse lande, så vi er simpelt hen nødt til at ruste børnene til at skabe en bedre fremtid for deres lande”, anfører Mimi Jakobsen.

Fakta fra og om rapporten:

Læs videre på og se hele rapporten på
http://www.redbarnet.dk/Nyhed.aspx?ID=25&Action=1&NewsId=1544&PID=54