2 nye FN-sekretariater flytter til København

Redaktionen

U-landsstyrelsen har tiltrådt en bevilling på 30 mio. kr. til at finansiere overflytningen af sekretariatsenheder for FNs Udviklingsprogram, UNDP og FNs Befolkningsfond, UNFPA, til København.

Formålet er at gøre FNs aktiviteter mere synlige i Danmark, styrke den overordnede danske støtte til FN-systemet, sikre yderligere FN-arbejdspladser i København og forbedre mulighederne for danske virksomheders leverancer til FN.

Baggrund

I 1957 etablerede Verdenssundhedsorganisationen, WHO, sit regionalkontor for Europa i København, og i 1963 blev Børnefonden, UNICEFs, verdenslager etableret i Københavns Havn.

Dertil har andre FN-organisationer henlagt større eller mindre dele af deres administration til København, og et egentligt FN-center blev skabt i 1996 på Midtermolen i Københavns Havn. I alt beskæftiger FN-organisationerne i København ca. 800 medarbejdere, heraf er ca. 250 danske.

I FN-centeret har bl.a. følgende organisationer til huse: Det nordiske kontor for FNs Udviklingsprogram (UNDP), UNDPs administration for juniorrådgivere, UNDPs landekontorsadministration, FNs indkøbskontor (IAPSO), FNs projektgennemførelseskontors afdeling for indkøb (UNOPS), Verdensfødevareprogrammets (WFP) nordiske kontor og FNs Befolkningsfonds (UNFPA) forbindelseskontor.

Udenrigsministeriet afholder FN-centerets løbende husleje samt udgifterne til centerets kommunikationslinje til New York og har tidligere bidraget til at dække flytte- og etableringsomkostninger for de forskellige enheder i centeret.

UNDP og UNFPA ønsker nu at overflytte endnu 2 sekretariatsenheder fra New York til København og har i denne forbindelse ansøgt om et beløb på i alt 30 mio. kr. til dækning af bl.a. udgifter ved oplæring af nyt lokalansat personale samt omkostninger ved selve flytningen.

UNDP gennemgår i disse år en større reformproces, som har resulteret i større fokusering af opgaverne. Således er der gennemført en decentralisering af organisationen med udflytning af personale og funktioner fra hovedkvarteret i New York, som er blevet reduceret med ca. 25 procent.

UNDP flyttede i 2001 sin administration for juniorrådgivere og i 2003 sin landekontoradministration til FN-centeret i København. For UNDP har dette betydet større effektivitet og samlet set bedre service gennem brug af lokal arbejdskraft. De positive erfaringer har været afgørende for beslutningen om at flytte lønningsafdelingen til København.

Med tilstedeværelsen i København af UNICEFs verdenslager, FNs indkøbskontor, IAPSO, og FNs projektgennemførelseskontors indkøbsfunktioner er der skabt en solid basis for dansk erhvervslivs adgang til at afsætte varer og tjenesteydelser til FN-systemet.

UNFPAs beslutning om at flytte sit indkøbskontor til København skyldes bl.a. ønsket om at nyde godt af den samlede indkøbsekspertise i FN-systemet, der nu er tilstede i København.

Projektbeskrivelse

Som led i UNDP og UNFPAs administrative reformer påtænker organisationerne at overflytte henholdsvis deres Globale Lønafdeling (Global Payroll Unit) og Leveranceafdeling (Procurement Services Section).

For UNDP er der tale om, at nogle funktioner vil blive overflyttet fra New York, mens enheden som sådan er en nyoprettelse med sigte på, at UNDP med udgangspunkt i København billigere og mere effektivt vil kunne varetage også visse lønudbetalinger, som har været udliciteret til andre dele af FN-systemet.

Det anses bl.a. at være en betydelig fordel, at det vil være lettere fra København at kommunikere med enheder i alle tidszoner.

Flytningen vil for UNDPs vedkommende betyde nyansættelse af formentlig omkring 30 danske medarbejdere, mens det for UNFPA drejer sig om formentlig 8-10 danske medarbejdere. Desuden vil danske virksomheder få mulighed for at levere udstyr, og især serviceydelser, så som banktransaktioner, forsikringer, rejsearrangementer m.v.

Det påregnes, at sekretariatsenhederne kan være fuldt funktionsdygtige i henholdsvis september 2004 (UNDP) og januar 2005 (UNFPA). Rekruttering af danske medarbejdere til enhederne vil blive påbegyndt i første halvår af 2004.

Der vil i den første periode efter enhedernes oprettelse være tale om overlappende strukturer i København og New York, idet man gradvist vil overflytte arbejdsopgaver til enhederne i København, hvor man samtidig vil skulle optræne nye medarbejdere.

Bevillingen vil bl.a. dække udgifter i denne periode til løn og træning af personalet i København. Bevillingen vil tillige omfatte indkøb af nye møbler og IT-udstyr samt rejseudgifter m.m. for personalet i overgangsperioden.

Enhederne vil kunne huses i FN-centeret på Midtermolen, hvor Udenrigsministeriet allerede betaler huslejen, og vil uden yderligere udgifter kunne udnytte den eksisterende kommunikationsforbindelse til New York.

Væsentlige risikoelementer

Det kan ikke afvises, at FN-systemet på et tidspunkt træffer beslutning om på ny at flytte enheder bort fra København. Udviklingen de sidste 10 år har imidlertid vist stadig stigende interesse for at flytte enheder til København, og jo større FNs tilstedeværelse i København er, desto større vil stordriftsfordelene forbundet med at flytte til byen være.

Udviklingen vil derfor formentlig snarere gå i den modsatte retning: At flere enheder flytter til København, hedder det i projektmaterialet til U-landsstyrelsen..