Nødhjælpen får ny chef for genbrug og Wefood

Thomas Mølgaard Andersen


Foto: Andreas Beck
Forfatter billede

40-årige Thomas Mølgaard Andersen har en erhvervsmæssig baggrund i konsulentverdenen fra Deloitte Business Consulting og iværksættervirksomheden Rainmaking samt fra NGO-verdenen.

Her har han i Dansk Røde Kors haft ledelsesansvar for at udvikle og drive frivilligprojekter inden for både frivilligt socialt arbejde og indtægtsskabende projekter, herunder genbrugsbutikker.

Han har fra 1. august 2016 fået ansvaret for drift og udvikling af Folkekirkens Nødhjælps 125 genbrugsbutikker, otte lønnede medarbejdere og 3.500 frivillige.

Thomas Mølgaard Andersen tager over fra den fungerende genbrugschef siden april, Kenneth Kamp Butzbach, som samtidig er leder af engagementsafdelingen, der opstod ved seneste årsskifte ved at slå kommunikationsafdelingen og den nationale afdeling sammen.

39-årige Kamp Butzbach har været ansat i Nødhjælpen i næsten 15 år. 

Flere Wefood butikker

Åbningen af flere genbrugsbutikker samt i første omgang to ekstra Wefood-butikker står højt på dagsordenen for Thomas Mølgaard Andersen, der ser frem til de nye udfordringer:

”Jobbet er en fantastisk mulighed for at præge et spændende område i vækst. Folkekirkens Nødhjælp har stor villighed til at prøve nye tiltag af og til at tage chancer, og det tiltaler mig. Jeg har tidligere både arbejdet med frivillighed og med iværksætteri, så jeg tilfører også den mere kommercielle vinkel til stillingen”.

Før han melder konkrete visioner ud, vil han bruge tid på at tale med sine nye kollegaer samt de frivillige i butikkerne. Men han ser klare vækstmuligheder.

”Genbrugsområdet ekspanderer voldsomt. Selv om der er mange aktører på området, har Folkekirkens Nødhjælps genbrugsbutikker haft vækst i de senere år. Tendensen mod mere bæredygtighed er en positiv bølge, som skyller ind over den vestlige verden. Samtidig professionaliseres genbrugsområdet både i forhold til logistik, prissætning, indretning og drift, så jeg tror helt klart, at der er store vækstmuligheder”, mener han.

”Når det gælder overskudsmad har Wefood ramt en nerve. Selv om Wefood kun har eksisteret i fem måneder, har butikken skabt flotte resultater og meget omtale både i Danmark og i udlandet, så umiddelbart ser jeg, at det kan gå langt videre end de to ekstra butikker, vi allerede har planlagt. Vore internationale partnerorganisationer har for eksempel også vist stor interesse”.

Stor ros til de frivilliges iderigdom

De to største udfordringer for Genbrug og Wefood drejer sig om at sørge for varer nok af rette kvalitet og at sikre fastholdelsen og motivationen af de omkring 3.500 frivillige, hvis antal også meget gerne må vokse. Sidstnævnte er dog lettere sagt end gjort, erkender Thomas Mølgaard Andersen.

”Vi skal turde decentralisere og at give de frivillige ansvar og muligheder for at udvikle sig, samtidig med at de kan få den viden og støtte, de har brug for, fra organisationens side. Det er en stor opgave, men hvis man rammer den rette balance, har man noget potent, effektivt og sjovt. De ideer, der virkelig bliver løftet og skaer penge til fordel for verdens fattigste, udspringer altid af, at man lytter til de frivilliges ideer”.

Privat er Thomas Mølgaard Andersen gift med Cathrine, som han har Mie på to år og Anders på seks år med. Han prioriterer aktiviteter såsom brætspil og streetbasket med venner og forsøger at holde læsekadencen oppe ind imellem børneleg, bleskift og familiehygge.

3.500 frivillige genbrugsmedarbejdere driver Folkekirkens Nødhjælps 125 genbrugsbutikker landet over. 28 af butikkerne modtager og sælger også møbler.

Siden organisationens første genbrugsbutik åbnede i Aarhus i 1972 på initiativ af navnkundige Ruth og Herluf Andersen, har butikkerne givet overskud på over en halv milliard kroner til arbejdet blandt verdens fattigste.