Charlotte Harder – CV
2019: Medie- og kampagnechef, Folkekirkens Nødhjælp
2018-2019: Mediechef, Folkekirkens Nødhjælp
2016-2018: Ledende redaktør, Deadline, DR2
2015-2016: Udlandschef, DR Nyheder
2014-2015: Journalistisk chef, udlandsredaktionen, DR Nyheder
2011-2014: Redaktør og journalist for DR Nyheder i Washington DC
2008-2011: Redaktør, udenrigsmagasinet Horisont
2006-2008: Korrespondent i Bruxelles, DR Nyheder
”Jeg er rigtig glad for, at Charlotte Harder var den bedste kandidat blandt mange kvalificerede ansøgere. Som medie- og kampagnechef i Folkekirkens Nødhjælp har hun skabt fantastiske resultater, og hun kender organisationen indefra – det er en kæmpe fordel i disse corona-tider, der går hårdt ud over vores engagementsarbejde,” siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, i en pressemeddelelse fra organisationen.
Charlotte Harder kom til Folkekirkens Nødhjælp fra en stilling som ledende redaktør på DR’s Deadline i 2018. Først i rollen som mediechef, derefter medie- og kampagnechef og så konstitueret engagementsdirektør – hvor hun altså nu kan slette konstitueret.
”Jeg har allerede fået en forsmag på mit nye job, men jeg glæder mig til at dykke endnu mere ned i, hvordan vi sikrer, at Folkekirkens Nødhjælp fortsat har en stor folkelig opbakning. Det er hele rygraden i vores globale arbejde, at danskerne stoler på os og støtter os,” siger Charlotte Harder i samme pressemeddelelse.
Corona-krisen skal løses sammen
Der er ingen tvivl om, at Folkekirkens Nødhjælp – som mange andre danske organisationer – står overfor store udfordringer netop nu på grund af corona-krisen.
”Først måtte vi sadle om og gøre vores dør-til-dør-indsamling digital. Derefter har vi midlertidigt lukket alle vores genbrugsbutikker for at beskytte vores frivillige mod corona-smitte. Det har betydet farvel til penge, der skulle være gået til verdens fattigste,” siger Charlotte Harder og fortsætter:
”Det kan lyde svært at engagere en befolkning, der er karantæneramt, men danskerne har vist, at de stadig gerne vil gøre en forskel for verdens fattigste. Vores digitale indsamling endte med et imponerende beløb – 4,5 millioner kroner. Og salget i vores Wefood-madspildsbutikker går rigtig godt.”
Derfor er den nye engagementsdirektør heller ikke i tvivl om, at Folkekirkens Nødhjælp nok skal komme stærkt ud på den anden side af krisen.
”Corona-krisen har vist os, at hele verden hænger sammen, og at vi alle er sårbare overfor omstændigheder, vi ikke selv er herre over. Det samme gør sig gældende med andre kriser og katastrofer. Klimakrisen er også global og et problem, vi skal løse sammen. Danskerne er godt klar over, at vi skal passe på hinanden, uanset om vi bor i Danmark, Uganda eller Nepal,” siger Charlotte Harder.