Rambøll vinder stor bro-kontrakt i Indien

ccby-adamcohn
Forfatter billede

Kraftig vækst indenfor store broer og tunneler er et af Rambølls nye strategiske satsningsområder. Rambøll har netop vundet en stor opgave med at detailprojektere og føre tilsyn under anlægsfasen af Indiens længste bro over vand. Mumbai Trans Harbour Link, der skal forbinde Mumbai med satellitbyen Navi Mumbai, bliver en seksbanet motorvej med to nødspor og en længde på 21,8 kilometer. Den nye bro er et afgørende led i at fremme vækst i Indien og give adgang til nye jobmuligheder og boliger for hundredtusindvis af indere i Navi Mumbai, som er under kraftig udvikling, skriver Rambøll i en pressemeddelelse.

Rambøll er rådgiver for den indiske og sydkoreanske joint venture Tata Projects-Daewoo, som skal bygge 8 kilometer af den samlede bro, der blev udbudt i to pakker. Projektet vil beskæftige 50 af Rambølls broeksperter i Indien, Storbritannien og Danmark fuldtid under design- og anlægsfasen med opgaver inden for geotekniske studier, design af fundamenter, piller og overbygninger samt tilsyn på byggepladsen.

”Vi er utrolig glade for at blive tildelt dette fremtrædende projekt, som er i tråd med Rambølls strategi om at udvide vores aktiviteter inden for store broer og tunneller globalt. Det er med til at styrke vores position som en markant international spiller inden for design af broer”, siger Lars Thorbek, Direktør for Rambølls nye division Major Crossings.

Den samlede pris for projektet anslås at løbe op i 14 milliarder kroner (2.2 milliarder USD). Byggeriet starter i midten af 2018 og forventes at stå færdigt inden udgangen af 2022. Det første år forventes 62.000 biler dagligt at krydse broen, hvilket vil stige til 200.000 biler dagligt efter 30 år, hvis Navi Mumbais internationale lufthavn er åbnet til den tid.
En vækstmotor for fremtiden
Store broer og tunneller er et af Rambølls strategisk udvalgte satsningsområder i virksomhedens 2020-strategi – en såkaldt Spearhead service, – der skal styrke specialiseringen og drive væksten i årene frem.

“Vi satser stærkt på broer og tunneller og forventer at øge omsætningen på området med 35 procent globalt inden udgangen af 2020 på et marked, der forventes at vækste med knap 6 procent i samme periode. Det er især det nordamerikanske og skandinaviske marked samt Tyskland, som vi forventer os meget af”, siger Lars Thorbek.

Rambøll trækker allerede i dag på en global pulje af 450 bro- og tunneleksperter og 50 års erfaring i projektering af alle typer broer og tunneller. Blandt broer i verdensklasse er der Storebælt, Øresundsbroen, Mersey Gateway-broen, og Storbritanniens højeste og verdens længste 3-fags skråstagsbro, Queensferry Crossing, som Rambøll ledede konsortiet bag. Af tunneller er Rambøll blandt andet dybt involveret i Femern forbindelsen, som Rambøll både designer og skal udføre bygherrerådgivning på under anlægsfasen.