De nye Facebook-brugere bor i u-landene

Laurits Holdt

Internetgiganten Facebook kan snart ikke vokse mere i de rige lande. Derfor har firmaet vendt blikket mod u-landene, hvor det stadig stigende antal brugere af mobiltelefoner ses som fremtidens marked.

Med købet af firma Onavo, der har udviklet en teknologi, som kan komprimere mobildata og dermed gøre det billigere at tilgå internettet via mobiltelefonen har Facebook taget et stort skridt ind på markederne i u-landende. Det skriver magasinet Wired i sin internetudgave tirsdag.

Tilgangen af nye brugere til det sociale netværk er faldende i USA og andre rige lande. For at fortsætte sin vækst skal Facebook derfor ind på nye markeder.

Med købet af Onavo gør Facebook sig attraktiv på markeder, hvor it-infrastrukturen er svag og hvor brugerne ikke har så mange penge – i u-landene.

I de seneste år har firmaet også gjort det muligt at bruge Facebook med almindelige mobiltelefoner. Det er væsentligt, fordi smartphones, der bliver mere og mere almindelige i den rige del af verden, endnu ikke er ligeså udbredte i u-landene.

Tidligere i år lancerede Facebook endvidere et initiativ, der skal udbrede internettet til de omkring 4,4 milliarder mennesker, der ikke allerede har det. Initiativet blev lanceret som et filantropisk projekt, men kan også ses som en metode til at få adgang til nye brugere og dermed fortsætte væksten.

Ifølge Wired tjener Facebook i dag syv gange så meget på en bruger i USA som en i et udviklingsland. Men annoncemarkedet i udviklingslandene er voksende og vil blive mere attraktivt for firmaer som Facebook.