DR og TV 2’s indsamling til Syrien koster 5,4 mio. kr.

Forfatter billede

Det er prisen, som de to mediehuse må betale produktionsselskabet STV for at lave showet

Dertil kommer omkostninger til bl.a. administration, markedsføring og et call-center for telefonopkald med støttebeløb. Den samlede pris for indsamlingen løber derfor op i 5,4 millioner, viser en gennemgang, som DRs Detektor har lavet.

Beløbet er mindre end det årlige ’Danmarks Indsamling’-show koster at producere. Denne indsamling kostede sidste år 13,5 mio. kr. Forskellen er så stor, fordi det årlige show dels er længere, dels markedsføres over længere tid samt mere intensivt.

Det koster indsamlingen

Produktion af showet: 2,8 millioner
Callcenter med videre: 750.000,-
Administration: 350.000,-
Koncept/markedsføring: 600.000
Ekstraomkostninger: 900.000

Samlet: 5,4 millioner kroner i budget

Indsamling til fem lande

Søndagens show samler penge ind til konkrete projekter i Syrien og fire nabolande.

DR og TV 2 betaler hver én million kroner, således at 3,4 millioner kroner skal finansieres direkte af de indsamlede penge.

Samtidig stiller de to TV-stationer teknik og medarbejdere til rådighed gratis. Det betyder, at vi alle betaler udgifterne til indsamlingsshowet via licensen.

Derudover er der stillet krav til de 12 nødhjælpsorganisationer, som er med, om, at de maksimalt må bruge syv procent af de indsamlede midler på administrationsomkostninger.

Hvor mange af de indsamlede kroner, der i sidste ende går til at hjælpe i konkrete projekter i de fem lande, afhænger derfor af, hvor mange penge der bliver samlet ind.

Hvis der bliver samlet 50 millioner ind, går 87 ud af 100 kroner til nødhjælpsarbejdet. Rammer beløbet 100 millioner, som det ses til Danmarks Indsamling, vil 90 ud af 100 kroner gå til projekterne i de fem lande, noterer DR online.