Kampagne skal øge befolkningens opbakning til udviklingsbistanden

Forfatter billede

Danmark giver – trods drastiske nedskæringer – stadig over 13 milliarder kroner årligt i udviklingsbistand til de fattigste lande i verden. Det betyder, at hver dansker i gennemsnit bidrager med over 2.500 kroner. Det bør flere helt almindelige borgere interessere sig for.

Det er afgørende med folkeligt engagement i bistandsspørgsmålet, hvis niveauet skal opretholdes. Det kan det ikke, hvis opbakningen og interessen i befolkningen forsvinder og den nødvendige demokratiske debat om brugen af de mange penge ikke tages.

Det er grundtanken bag en konference på lørdag, der skal kickstarte debatten og skabe et nyt folkeligt engagement i Danmarks hjælp til verdens fattige.

Det er den socialdemokratiske udviklingsordfører Mette Gjerskov, der har taget initiativ til kampagnen ”Hjertestarter”, som har til formål at finde nye måder hvor vi kan styrke det folkelige hjerte for – og deltagelse i – udviklingsarbejdet.

Som en del af kampagnen afholdes lørdag den 25. oktober en konference med deltagelse af blandt andre handels- og udviklingsminister Mogens Jensen (S) og en lang række repræsentanter for danske organisationer, heriblandt generalsekretær Frans Mikael Jansen fra Mellemfolkeligt Samvirke og Mads Bugge Madsen, der er sekretariatsleder i Ulandssekretariatet.

I kølvandet på chok-nedskæring

Lørdagens konference, der finder sted hos LO på Islands Brygge, kommer meget kort tid efter, at SR-regeringen meddelte, at der i år og næste år skal spares næsten tre milliarder kroner på bistanden for at betale udgifterne til det stigende antal asylansøgere, der kommer til Danmark.

Udmeldingen er blevet mødt af kraftig kritik fra en række danske NGO’er.

Mens regeringen skærer dramatisk ned på udviklingsbistanden generelt, har den på finansloven for 2015 sat fokus på at revitalisere og styrke den folkelige forankring, og har derfor øget midlerne til folkelig forankring.

Blandt andet bliver der afsat 70 millioner kroner – en stigning på 20 millioner – til det generelle oplysningsarbejde. Det skal hjælpe med at nå ud til en bredere målgruppe, bl.a. ved at involvere danske virksomheder mere i oplysningsarbejdet og ved at styrke oplysningsarbejdet i folkeskolen.

Praktisk

Dato/Tid: Lørdag den 25. Oktober 2015, kl. 10.30-17

Sted: LO, Islands Brygge 32D, Kbh S.