Kulturredaktionens anbefalinger til CPH PIX-festivalen

Terraferma
Forfatter billede

Spillefilmsfestivalen CPH PIX åbner på onsdag. Festivalen præsenterer en bred vifte af film fra og om udviklingslande.

Af Maria Bierbaum Oehlenschläger

Fra 12. – 29. april viser CPH PIX nogle af de film, der ikke ellers er at finde i de danske biografer.

Festivalens program byder i år på over 30 film fra Mellemøsten, Asien, Nord- og Sydamerika samt film, der skildrer globaliseringens slagsider. Her har U-landsnyts kulturredaktion udvalgt en stribe af festivalens film.

Iransk film

Med publikums-succesen, Guldbjørn- og Oscar-vinderen ”Nader og Simin – En separation”, der blev vist i de danske biografer i efteråret 2011, fik iransk film sit store internationale gennembrud.

På årets CPH PIX er der spotlight på netop Iran. Filmene ”Death is My Profession” og ”Goodbye” repræsenterer den iranske filmscene netop nu.

”De, der har været nervøse ved at kaste sig ud i den nye bølge af iranske film, kan roligt starte her,” lyder det i CPH PIX’ omtale af den unge instruktør Amir Hossein Saghafis ”Death is My Profession”.

Filmen balancerer mellem spændingsmættet kriminalfilm og pessimistisk, socialrealistisk drama. Instruktørens billede af livet i det moderne Iran bliver en nihilistisk dødsdans pakket ind i en visuelt overdådig film, der blander en spændende historie med slet skjulte kommentarer til det samfund, den beskriver.

Filmen vises 17. april kl. 17:00 i Empire Bio og 23. april kl. 21.30 i Dagmar Teatret.

Den iranske Instruktør Mohammad Rasoulof har været fængslet af iranske myndigheder og sidder nu i husarrest. Alligevel har han ligesom andre modige iranske filmskabere trodset systemet og lavet den systemkritiske film “Goodbye”.

Filmen handler om den gravide advokat, Noura, der har fået inddraget sin licens på grund af sit politiske arbejde. Da hendes mand er flygtet i eksil, står Noura alene tilbage uden fremtidsmuligheder.

CPH PIX skriver, at “filmen fortælles i et roligt tempo med imponerende lange og bevægende indstillinger, der forstærker filmens kyniske realisme og synliggør den afmagt og frustration, Rasoulof deler med sin hovedperson.”

Filmen vises 19. april kl. 16:45 og 24. april kl. 21:45 i Cinemateket.

Illegale afrikanske immigranter

På CPH PIX vises tre film med illegale afrikanske indvandrere som hovedpersoner.

Den belgiske film ”The Invader” handler om en afrikansk mand, der illegalt opholder sig i Belgien og indleder et forhold til en belgisk forretningskvinde.

Filmens første billede – en mellemblond fisse – peger på, at filmen går lige i kødet på fordomme om virile negre og kyniske europæere. Isaka Sawadogo fra Burkina Faso bestrider hovedrollen som den papirløse hjemløse indvandrer med diverse små lyssky jobs.

CPH PIX skriver: ”Der er rigeligt at tale om, efter at have set belgiske ‘The Invader’ (…)”

Filmen vises 15.4 kl. 19:00 og 19.4 kl. 17:00 i Grand Teatret og 27.4 kl. 21:30 i Gloria

Den franske film ”Indignados” følger den den afrikanske immigrant Betty, der skyller op på stranden i Grækenland med håb om et bedre liv i Europa.

Betty begiver sig ud på en rejse gennem et Europa i opbrud, hvor hun møder de fattigdomsplagede papirløse immigranter, de utilfredse unge og 99-procentere fra Occupy-bevægelsen. Møderne skildres i semi-dokumentarisk stil med en blanding af fiktionelle og real-life optagelser.

CPH PIX kalder ”Indignados” af Tony Gatlif for ”en lyrisk hyldest til protest og modstand”.

Filmen tager udgangspunkt i den storsælgende pamflet ”GØR OPRØR!” – den 94-årige franske frihedskæmper Stephane Hessels opråb til nutidens ungdom om at tage kampen op mod ulighed og uretfærdighed – og lægger ikke skjul på sin aktivistiske agenda.

Filmen kan ses 18.4 kl. 16:00 på Nationalmuseet og 21.4 kl. 12:00 i Dagmar Teatret

Den italienske film “Terraferma” af instruktøren Emanuele Crialese tager afsæt i aktuelle problemstillinger om indvandringen fra Afrika til Europa, og viser, hvad der sker, når strenge immigrationslove kommer i konflikt med, hvad der føles rigtigt at gøre i mødet med et menneske i nød.

En fiskerfamilie på den syditalienske ø Linosa kommer i et moralsk dilemma, da de trodser loven og redder en gravid afrikansk bådflygtning fra at drukne.

Filmen vises 21.4 kl. 19:00 i Grand Teatret

(Post)koloniale drømme

To film går tilbage i tiden og skildrer kærlighedsforhold i Mozambique og Malaysia i 1950’erne.

Filmen ”Tabu” af Miguel Gomes fra Portugal skildrer en fatal romance i 1950’ernes koloniale Mozambique mellem en portugisisk kvinde og indfødt mand. Romancen præsenteres i en dialogløs form med en poetisk fortællerstemme, der viser sig at tilhøre hovedpersonen Auroras tidligere elsker.

CPH PIX skriver, at “Tabu” er “en romantisk syntese af lyde og billeder, som skal opleves i en biograf”, og som “vil gribe en om hjertet som få andre film.”

Filmen kan ses 18.4 kl. 19:00 i Grand Teatret og 23.4 kl. 16:30 i Dagmar Teatret.

Den belgiske filmskaber Chantal Akerman har med “Almayers Folly” lavet en løs filmatisering af Jospeh Conrads roman af samme navn, dog opdateret fra 1895 til 1950’ernes Malaysia. Her er en hollandsk handelsmand endt i et bittert forhold til en malaysisk kvinde, som han havde giftet sig med i håbet om en rig arv.

I filmens første scene myrdes en mand på en bar, og derfra bevæger filmen sig bagud hen imod en mulig forklaring på den uafvendelige tragedie. CPH PIX beskriver “Almayers Folly” som “En postkolonial feberdrøm af en film.”

Filmen vises 19.4. kl. 21: 30 og 24.4. kl. 16:30 i Dagmar Teatret

Mellem virkelighed og fiktion

Flere film på dette års spillefilmsfestival leger med at udviske grænserne mellem virkelighed og fiktion, biografi og fantasi og får på den måde skabt nogle magiske og smukke scenarier.

I ”The Double Steps af spanske Isaki Lacuesta vises en fragmenteret, drømmeagtig udgave af det moderne Mali i en utraditionel, tiltalende og til tider direkte morsom blanding af biografi og halvsyret fiktion.

Filmen, der vandt hovedprisen på sidste års filmfestival i San Sebastian, er en særegen levnedsskildring af den franske maler Francois Augiéras – en mand der efter sigende omdannede indersiden af en bunker til en mini-udgave af det Sixtinske Kapel. To gange. Augiéras har til lejligheden skiftet hudfarve og er blevet omdannet til en deserterende og hævngerrig malisk soldat.

Sideløbende klippes der til parallelle scener med den nulevende spanske billedkunster, Miguel Barceló, hvis værk og overvejelser danner et spraglet kanvas for filmens dragende stemning.

CPH PIX skriver: “Intet er helt sikkert i Lacuestas univers, hvor det er stemningen, der regerer.”

Filmen vises 14.4 kl. 16:45 og 15.4 kl. 17:15 i Cinemateket.

Filmen ”Postcards From The Zoo” er ifølge CPH PIX en film for alle, der engang har været børn. Pigen Jana bliver som lille efterladt i Jakarta Zoo, hvor hun vokser op blandt havens dyr. Som ung introduceres hun for verden uden for murene – en verden af ludere og lommetyve.

CPH PIX beskriver filmen således: ”Den egensindige, indonesiske instruktør, der blot kalder sig Edwin, har skabt en zebrastribet og fantasifuld fabel med mørke skygger under palmerne, og som veksler blidt imellem magisk realisme og melankoli.”

Filmen vises 18.4. kl. 17.00 i Empire Bio og 25.4 kl. 21:45 i Cinematektet.

I de kommende uger vil U-landsnyt.dks kulturredaktion løbende anmelde og anbefale film fra CPH PIX.