Madspild kommer på skoleskemaet

Forfatter billede

Forbrugerbevægelsen ‘Stop Spild af Mad’ lancerer nu i samarbejde med Danmarks Lærerforening en undervisningskampagne, som skal lære folkeskolens ældste elever at begrænse madspild. Materialet er gratis og virkelighedsnært at anvende, lyder det.

Med den landsdækkende undervisningskampagne “Stop Madspild” tager forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad et nyt skridt fremad for at begrænse madspild i Danmark. Undervisningsmaterialet, der er udviklet i samarbejde med blandt andre Danmarks Lærerforening, er målrettet folkeskolens ældste klasser, og det er gratis for skolerne at anvende.

Undervisningskampagnen understøtter dermed den trend og interesse, der er i børnefamilierne for at undgå madspild, og som også dokumenteres af en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Københavns Kommune.

Folkeskolelærere efterspørger materiale om madspild

I undersøgelsen fik forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad adgang til at spørge københavnske børnefamilier om holdningerne til madspild i husholdningen. Her kom det blandt andet frem, at 30% af børnene er bevidste om, at madspild skal begrænses, og at hele 61% af børnene deltager i indkøb og madlavning.

Undersøgelsen viser også, at langt hovedparten af børnene kun smider mad ud i begrænset omfang – eller slet ikke.

“Det er nogle positive nye tal,” konstaterer Selina Juul, stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad og initiativtager til undervisningskampagnen “Stop Madspild”.

“Noget tyder på, at der er ved at ske gode nye fremskridt i forhold til de tidligere undersøgelser. Og da mange folkeskolelærere har rettet henvendelse til os og efterspurgt undervisningsmateriale til deres elever, er det det perfekte tidspunkt at lancere en gratis undervisningskampagne til skolerne.

Elever kan præge forældre

Kampagnen har været under udarbejdelse de seneste to år, og ved at sætte mindre madspild på skoleskemaet, kan børnene også være med til at præge deres forældre i den rigtige retning.”

Undervisningskampagnen lærer eleverne at arbejde journalistisk med madspild, så de får mulighed for at lave research, interviews og artikler, radio- eller TV-indslag.

“Ved at bruge den journalistiske metode, kan vi tilbyde lærerene og eleverne nogle helt konkrete arbejdsværktøjer og noget basisviden om emnet – men samtidig også stor frihed i forhold til tilrettelæggelse, ressourceforbrug og ambitionsniveau.

Vi har desuden klare forventninger om, at en del af elevernes medieproduktioner kan bringes i bl.a. lokale aviser og på lokalradiostationer,” fortæller undervisningskampagnes projektleder, Morten Bichel.

Danmarks Lærerforening har valgt at støtte undervisningskampagnen “Stop Madspild” med faglig ekspertise.
Pædagogisk konsulent i Danmarks Lærerforening, Åse Bonde, siger blandt andet, at:

“Materialet er lige til at gå ombord i, og en af projektets største styrker er, at eleverne er nødt til at arbejde med stoffet ude i virkeligheden.”

Se undervisningskampagnen her:
http://www.stopmadspild.dk