Max Havelaar får kamp til stregen – ny konkurrent melder sig i Danmark

Redaktionen

En ny spiller på fair trade-markedet, UTZ CERTIFIED, der angiveligt er blevet verdens største mærkningsordning for bæredygtigt dyrket kaffe, udfordrer nu Max Havelaar herhjemme, skriver “new comeren” i en pressemeddelelse torsdag.

“Fair trade og bæredygtig kaffe har hidtil været ensbetydende med Max Havelaar i Danmark. Men nu har Fairtrade Max Havelaar fået en konkurrent, nemlig UTZ CERTIFIED”, hedder det.

UTZ CERTIFIED beskriver sig selv som en uafhængig, non-profit organisation, der driver et verdensomspændende program for mærkning af bæredygtigt-dyrket kaffe.

UTZ betyder ”god” på Maya-indiansk, og UTZ CERTIFIEDs mission er at indføre internationale standarder for bæredygtig kaffeproduktion med fokus på forbedring af sociale, økonomiske og miljømæssige vilkår.

Selv om UTZ CERTIFIED er ukendt for de fleste danskere, er mærket på få år blevet det største brand for bæredygtig kaffe på verdensplan.

Ifølge den seneste opgørelse blev der således solgt 2.600.000 60 kilos sække UTZ certificeret kaffe i 2006/2007, mens de tilsvarende tal for Rainforest Alliance og Max Havelaar var henholdsvis 1.300.000 og 792.000 sække.

Det er Middelfart-virksomheden Merrild Coffee Systems, som vil have danskerne til at drikke kaffe med det karakteristiske UTZ CERTIFIED logo. Merrild Coffee Systems er den største leverandør af komplette kaffesystemer til private og offentlige virksomheder i Danmark.

– Vi har valgt UTZ CERTIFIED, fordi vi mener, at det er det bedste mærkningsprogram på markedet, siger direktør Klaus Andersen, Merrild Coffee Systems.

Når virksomheden foretrækker UTZ CERTIFIED frem for Fairtrade Max Havelaar, skyldes det bl.a., – som det hedder – at “UTZ CERTIFIED programmet hjælper kaffefarmerne til at professionalisere deres produktion, så de står bedre rustet i den hårde konkurrence på kaffeverdensmarkedet. Max Havelaar bliver netop kritiseret for, at den automatiske merpris, de betaler til kaffebønderne, virker som en sovepude”.

Kritikken er senest fremført i en netop offentliggjort svensk rapport, “Ett kaffe som märks” fra organisationerne Swedwatch og Kooperation Utan Gränser, hvor bl.a. Gunnar Rundgren, tidligere talmand for den internationale sammenslutning af økologiske landbrug, “afviser koncepter, der bygger på kunstig regulering af priser”, som det udtrykkes.

Det synspunkt ligger også bag Merrild Coffee Systems valg af UTZ CERTIFIED.

– Kaffefarmerne i UTZ CERTIFIED programmet sælger også deres kaffe til en pris, der er højere end verdensmarkedsprisen. Men det skyldes, at de får hjælp til at forbedre deres forhandlingsteknik, dyrkningsmetoder og bønnernes kvalitet, så de af den vej kan opnå en højere pris, siger direktør i Merrild Coffee Systems, Klaus Andersen.

Han hæfter sig også ved, at UTZ CERTIFIEDs certificeringsprogram – (angiveligt) i modsætning til Max Havelaar – retter sig mod det såkaldte mainstream-marked. Det vil sige, at alle kaffeproducenter, der lever op til kravene, kan komme ind under programmet.

Uddannelse og sundhed

UTZ CERTIFIED blev grundlagt i 2002. For at komme med i mærkningsordningen skal kaffefarmerne leve op til en række standarder for sociale, økonomiske og miljømæssige vilkår.

Standarderne betyder bl.a., at medarbejderne og deres familie får mulighed for uddannelse, at de har adgang til sundhedsvæsenet, at de har rent drikkevand, og at medarbejderne på plantagen aflønnes i henhold til lokal lovgivning og beskyttes efter gældende arbejdsregler, lyder det.

Desuden forpligter kaffefarmerne sig til at minimere vandforbrug og forurening samt til at bevare den lokale fauna og til at beskytte truede dyrearter.

Al Merrild kaffe skal være UTZ mærket

Målet er, at al kaffe fra Merrild Coffee Systems med tiden skal være UTZ certificeret.

– Hvert år øger vi indkøbet af kaffe fra bæredygtige farme, og målet er på sigt, at hele vores kaffesortiment er produceret bæredygtigt. Og vi er godt på vej. Således regner vi med, at 12 procent af den kaffe, vi sælger i dette regnskabsår, vil være UTZ CERTIFIED, siger Klaus Andersen.

Danmark importerer årligt ca. 52.000 tons kaffe.

Man kan læse mere om UTZ på www.merrild.dk/goodorigin

Yderligere oplysninger hos Dir. Klaus Andersen, Merrild Coffee Systems. Telefon:
79 31 38 61, mobil: 51 59 96 97 og presseansvarlig: Steen Valgreen-Voigt. Telefon: 33 98 00 00, mobil: 22 38 65 47

UTZ om sig selv:

UTZ CERTIFIED er en uafhængig organisation, der driver et verdensomspændende program for mærkning af bæredygtigt dyrket kaffe. UTZ betyder ”god” på Maya-indiansk, og UTZ CERTIFIEDs mission er at indføre internationale standarder for bæredygtig kaffeproduktion med fokus på forbedring af sociale, økonomiske og miljømæssige vilkår.

Merrild Coffee Systems samarbejder med UTZ CERTIFIED, fordi de har en gennemskuelig forsyningskæde og forretningsdrevet model.

UTZ CERTIFIED indebærer angiveligt følgende (pressemeddelelsen):

– At du støtter bæredygtig udvikling, når du vælger UTZ CERTIFIED kaffe
– At du kan spore bønnerne fra farm til kop, når du vælger UTZ CERTIFIED kaffe
– At UTZ CERTIFIED farmerne skal sørge for adgang til rent drikkevand for farmens arbejde og deres familier
– At UTZ CERTIFIED hjælper farmerne med at højne kvaliteten af deres kaffebønner
– At farmerne skal leve op til en ”code of conduct” for at blive UTZ certificeret

NB: Der er i pressemeddelelsen intetsteds angivet, hvem der står bag UTZ, man kan dog klikke på http://www.utzcertified.org/index.php?pageID=108