Moderne teknologi letter nødhjælpsarbejdet i Libanon

Laurits Holdt

Moderne kommunikationsværktøjer er en integreret del af Dansk Flygtningehjælps indsats for syriske flygtninge i Libanon. Her har smartphones og sms’er gjort det muligt at spare tid og kræfter under uddelingen af nødhjælp.

Syriske flygtninge i Libanon bliver ikke modtaget i officielle flygtningelejre som i for eksempel Jordan, men søger i stedet husly i de libanesiske lokalsamfund. Når nye flygtninge kommer til Libanon, går et netværk af lokale – der enten selv er flygtninge eller medlemmer af værtsfamilier – i gang med at underrette Dansk Flygtningehjælp.

Men hvor det førhen var en tidskrævende opgave at registrere de nyankomne flygtninge, har sms’er gjort livet lettere for både flygtninge og Dansk Flygtningehjælps medarbejdere i Libanon, skriver Dansk Flygtningehjælp i en pressemeddelelse mandag, der fortsætter:

Når Dansk Flygtningehjælps socialrådgivere besøger en flygtningefamilie første gang, registreres et direkte nummer eller telefonnummeret på en slægtning eller ven, ligesom de individuelle behov for nødhjælp registreres.

”Når vores hold af medarbejdere besøger nødhjælpsmodtagerne for at vurdere deres behov og få informationer, skulle de tidligere udfylde blanketter i hånden og derefter vende tilbage til det lokale kontor og indtaste oplysningerne i den lokale database. Det var en meget tidskrævende proces, og når du sidder med bjerge af papirer, kræver det meget administration. Nu bliver informationerne sendt direkte til databasen, og det sparer meget tid,” siger Andreas Kamm, generalsekretær i Dansk Flygtningehjælp

Den nye måde at registrere flygtningene på letter samtidig uddelingen af nødhjælp. Hvor der førhen kunne opstå forvirring og kaos, har sms-kontakten gjort op med den hektiske uddeling. På den måde kan Dansk Flygtningehjælp sikre, at uddelingen foregår stille og roligt og med langt større værdighed, når flygtningene ikke skal kæmpe for nødhjælpen.

”Vi har flygtninge spredt ud over et stort område, og i nogle tilfælde er de tvunget til at flytte fra sted til sted. Derfor er det en stor udfordring at sikre, at den rigtige familie modtager den rigtige hjælp på det rigtige sted. Ved at sende sms’er kan vi få fat i små grupper ad gangen og på en struktureret måde sikre, at der ikke opstår forvirring under uddelingen af nødhjælp. Med sms’er kan vi komme i direkte kontakt med hver enkelt flygtning, så de ved, hvor og hvornår de kan hente deres nødhjælpspakker,” siger Andreas Kamm.

Der er nu mere end en million syriske flygtninge i Libanon. Dansk Flygtningehjælp når ud til 25.000 nyankomne flygtninge og 350.000 flygtninge hver måned i alt i det nordlige og sydlige Libanon samt i Bekaadalen i det østlige Libanon. Nødhjælpen består blandt andet af mad, hygiejneartikler, beskyttelse og husly.

Dansk Flygtningehjælp samler ind til at hjælpe flere syriske flygtninge og fordrevne bedre: Sms ’FLYGTNING’ til 1241 og støt med 150 kr.* (Beløbet + alm. sms takst) eller støt online på flygtning.dk