Økologieksporten til Kina forventes at vokse med ny aftale

okologi
Der er stigende interesse for økologi blandt de kinesiske forbrugere, siger direktøren for Landbrug & Fødevarer.
Foto: Landbrug & Fødevarer
Laurits Holdt

Ligesom i Danmark er økologi også ved at blive noget, som andre nationer får øjnene op for. Den certificeringsaftale, som miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) underskrev onsdag, betyder helt konkret, at danske virksomheder får lettere adgang til det kinesiske marked. Hidtil har det været en meget langsommelig og bureaukratisk proces at blive godkendt som økologisk eksportør til Kina. Det skriver brancheorganisationen Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse.

“Der er ingen tvivl om, at vi med denne aftale får langt flere danske producenter ind på det kinesiske marked. Det har ellers været svært indtil videre. Det er glædeligt, ikke mindst fordi vi kan se, at kineserne er ved at få øjnene op for økologiske produkter,” siger Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer.

Danske producenter sparer en masse arbejde

Den nye certificeringsaftale er et resultat af et samarbejde mellem Miljø- og Fødevareministeriet, Udenrigsministeriet og Landbrug & Fødevarer. 

Aftalen betyder, at i stedet for at få besøg af kinesiske kontrollanter én gang om året, så kan danske virksomheder fremadrettet blive godkendt af danske myndigheder. Det kommer til at spare danske virksomheder for en masse papirarbejde.

I 2015 udgjorde økologieksporten til Kina 240 mio. kroner. Landbrug & Fødevarer forventer, at det tal vil blive mere end fordoblet frem mod 2020. Det er ikke mindst den nye certificeringsaftale, der kommer til at gøre livet lettere for danske økologiproducenter.

Stigende interesse blandt kinesiske forbrugere

“Der er stigende interesse for økologi blandt de kinesiske forbrugere. Hvor vi tidligere så, at det hovedsageligt var vesterlændinge, der bor i Kina og de rigeste kinesere, så er det nu også mellemklassen, der har fået råd til at købe økologi,” siger Karen Hækkerup.

Hidtil har økologieksporten i stor stil været båret af mejerivarer som modermælkserstatning og langtidsholdbart mælk, men fremover vil der også være basis for bl.a. grisekød, grøntsager som eksempelvis rodfrugter, marmelade, morgenmadsprodukter og drikkevarer mv. Altså et bredere udbud af danske varer.