Globalnyt var til stede til fernisering på Viborg Kunsthal fredag den 22.januar. Her fangede vi kurator Christian Skovbjerg Jensen, museumsinspektør Anna Krogh for Brandt 13 og udstillingsformidler Bodil Johanne Monrad på Viborg Kunsthal til en samtale om kunstnerne og udstillingens baggrund.
”Jeg kommer ikke fra et sted”
Kurator for udstillingen Christian Skovbjerg Jensen fortæller, at det er karakteristisk for mange af kunstnerne på udstillingen, at de afviser at svare på spørgsmålet om, hvor de kommer fra. De mener ikke, at det er et relevant spørgsmål at stille. De insisterer på at tale om lokaliteter.
Det er som et ekko af diskussioner fra rundt omkring på det afrikanske kontinent. Måske er det kun i Europa, at vi stadigvæk tror på forestillingen om hjemstavn og tilhørsforhold til et bestemt geografisk sted.
Mange af kunstnerne har stærke referencer til Marokko og bruger lokale forhold i Marokko som udgangspunkt for deres kunst. De er altså lokale i Marrakech eller andre steder i Marokko, men de refererer i ligeså høj grad til lokaliteter helt andre steder i verden, som i nogens tilfælde kan være Frankrig, hvor de er uddannet.
Forventninger om Marokko
Museumsinspektør Anna Krogh på Brandts 13 i Odense, som er taget til Viborg i dagens anledning, indleder med at fortælle om sine forhåndsantagelser om marokkansk kunst, da jeg spørger om baggrunden for udstillingen.
Udstillingen er blevet til i et på forhånd aftalt samarbejde mellem de to museer. Deres oprindelige forlæg var, at de ville lave noget om afrikansk kunst. Center for Kultur og Udvikling (CKU) som er arrangør af Images Festivalen krævede, at udstillingens fokus blev langt mere konkret og præcist. Som en del af researchen til udstillingen besøgte museerne blandt andet Marrakech Biennalen i Marokko, hvorefter der viste at være grundlag for at lægge fokus på kunst fra netop Marokko.
Anna Krogh fortæller, at hun på forhånd havde forventet, at kunstnere i Marokko ville være meget optaget af forholdet til de tidligere kolonistater i Europa, men det viste sig langt fra at være tilfældet. Hun beskriver det som en absolut øjenåbner. Som en tilføjelse nævner hun, at det er et interessant eksempel på, at vi her i Europa tror alting handler om os, men det gør det slet ikke.
Globale problemstillinger
De marokkanske kunstnere interesserer sig for generelt relevante temaer i det moderne menneskes globale liv.
Et eksempel er Abdellah Taia’s essay om homoseksualitet. Det er udformet som et personligt brev til forfatterens mor, hvor han fortæller om sig selv; deraf titlen ”Homosexuality Explained to my Mother”. Det fremstår som meget personlig og skrøbelig beretning. Her fortæller han om hvorfor han måtte forlade Marokko og bosætte sig et andet sted.
Et andet og mere abstrakt værk er Hicham Benohoud’s æsel, der er placeret ind gennem to mure af rå mursten. Værket fremstår som en sær og finurlig kommentar til forholdet mellem traditionelle værdier og det moderne liv, men uden en bestemt konklusion eller erklæret værdidom.
Er det æslet, der gennembryder det moderne liv, eller bliver æslet netop skåret midt over af moderniseringens bygningssystemer?
MERCHANT OF DREAMS
23.januar – 16.maj 2016
Brandts 13
Jernbanegade 13
5000 Odense C
Viborg Kunsthal
Riddergade 8
8800 Viborg
Marrakech Biennalen
24.februar – 8.maj 2016
Info: marrakech-biennalen
Yderligere info om Images Festivalen og CKU’s præsentation af udstillingen “Merchant of Dreams”.