Udviklingslande spiller en stor rolle i ny dansk eksportstrategi

Laurits Holdt

Når Danmark senere i år åbner en række nye ambassader sker det i u-lande med stort vækstpotentiale. Det sker i erkendelse af, at det er her den primære økonomiske vækst vil foregå. Bistanden skal spille en øget rolle i eksportfremmen.

Torsdag lancerede handels- og udviklingsminister Mogens Jensen (S) regeringens nye strategi for eksportfremme og såkaldt økonomisk diplomati. Titlen på strategien er ”Mere handel. Nye job”, skriver udenrigsministeriet i en pressemeddelelse.

En del af strategien handler om at Danmark og danske virksomheder skal forsøge at komme mest muligt ind på de nye store markeder i bl.a. Afrika. Det skal bl.a. ske ved at yderligere at styrke koblingen mellem udviklingsbistand og danske kommercielle interesser.

Som led i den nye strategi tilføres indsatsen for eksportfremme og økonomisk diplomati yderligere 155 mio. kr. i 2015. Strategien indeholder ni overordnede tiltag med i alt 40 initiativer. Der forlyder ikke noget om, hvor disse penge kommer fra.

Nye ambassader i Nigeria, Colombia, Filippinerne og Burma

Det er også baggrunden for at Danmark i år åbner nye ambassader i Nigeria, Colombia, Filippinerne og Burma og et handelskontor i Nigerias økonomiske hovedstad Lagos, hvilket ifølge udenrigsministeriet sikrer adgang til markeder med 300 mio. mennesker.

Det er ifølge ministeriet første gang, at Danmark får en samlet eksportstrategi.

I forbindelse med lanceringen siger handels- og udviklingsministeren bl.a.:

”Udviklingslandene efterspørger i stigende grad teknologi, viden, handel og investeringer, som vejen ud af fattigdom og for at skabe en mere bæredygtig vækst, der bider sig fast.”

”De nye tiltag giver os mulighed for at levere løsninger på disse udfordringer inden for fx landbrug, fødevarer, sundhed, vand, energi, infrastruktur og optimering og industriproduktionen.”

”Erhvervslivet har efterspurgt disse tiltag. Det handler bl.a. om at

* styrke den politisk-økonomiske rådgivning,

* hjælpe små og mellemstore virksomheder bedre i gang,

* sikre én indgang til tilbuddene om eksportfremme,

* fremme projekter med store anlægsinvesteringer,

* afdække erhvervsmulighederne i u-landene,

* skabe bedre lånemuligheder,

* forbedre innovationsindsatsen,

* skabe en landbrugsinvesteringsfond og

* sætte gang i flere erhvervsfremstød på de lovende markeder.”

Udenrigstjenesten tættere på erhvervslivet

”Den styrkede indsats er sammen med moderniseringen af udenrigstjenesten regeringens svar på den globale økonomiske forskydning mod nye og fjernere vækstcentre. Udenrigstjenesten bliver koblet tættere til erhvervslivet for at understøtte den samlede danske vækstorienterede indsats og danske virksomheders internationalisering.”

Man kan hente (downloade) hele regeringens nye strategi på

http://um.dk/da/~/media/UM/Danish-site/Documents/Politik-og-diplomati/Nyheder_udenrigspolitik/Regeringens%20strategi%20for%20eksportfremme%20og%20konomisk%20diplomati%20webfil.pdf

Se også telegrammet

http://www.u-landsnyt.dk/nyhed/05-05-14/ambassad-rerne-klar-til-de-nye-ambassader-i-fire-v