Danske supermarkeder med til at rydde regnskoven

Forfatter billede

Rema1000 er den eneste danske supermarkedskæde, der ikke bidrager til at rydde regnskoven. I modsætning til Coop Danmark, Dansk Supermarked og SuperGros har Rema1000 nemlig forpligtet sig til kun at forhandle varer, der indeholder palmeolie, hvis disse er miljømærkede.

Det skriver WWF Verdensnaturfondens danske afdeling i sit seneste nyhedsbrev mandag.

Sammen med soja (svinefoder) er palmeolie den primære årsag til regnskovsrydning i bl.a. Indonesien. En omfattende EU-rapport viste i sommers, at ingen slår EU, når det kommer til at rydde verdens regnskove via import – af primært palmeolie og soja.

Palmeolien udvides fra store plantager med snorlige rækker af oliepalmer, hvor regnskoven tidligere har stået.

Danske forbrugere kommer også i fremtiden ufrivilligt til at købe varer, der er skyld i regnskovsrydning, når de handler i en lang række danske supermarkeder, hedder det.

Rema1000 Danmark er den eneste undtagelse. Det viser en ny international undersøgelse fra WWF.

Ligesom store udenlandske butikker som Sainsbury’s, Marcs and Spencer og Tesco har Rema1000 Danmark nemlig forpligtet sig på senest i 2015 at forhandle varer med 100 procent certificeret palmeolie (der sikrer, at palmeolien ikke stammer fra regnskovsrydning).

Men Coop Danmark, Dansk Supermarked og SuperGros har ingen ambitioner i den retning. Dette på trods af, at olien er skjult i den chokolade, babymad, sæbe og meget andet, som butikkerne sælger.

Det kræver enkle handlinger at redde regnskoven

“Desværre er de fleste af de danske supermarkeder håbløst bagom dansen i forhold til deres udenlandske kollegaer, viser vores undersøgelse. De danske forbrugere har kun et enkelt supermarked, hvor de kan aflægge en stemme for regnskoven”, siger Astrid Wodschow, skovpolitisk medarbejder hos WWF Verdensnaturfonden, og forsætter:

“Der er nogle meget enkle handlinger, som supermarkeder, der vil støtte op om palmeolieproduktion uden regnskovsfældning, kan gøre: blive medlem af RSPO, købe certifikater, som støtter den bæredygtige produktion, og derefter se at komme i gang med at få palmeolien i deres varer udskiftet til certificeret palmeolie”.

Palmeolie rydder regnskov

WWF’s nye undersøgelse kortlægger 130 internationale virksomheders politikker og faktiske ageren i forhold til varer med den næsten uundgåendlige – og ofte regnskovsryddende – palmeolie.

Palmeolie indgår i en meget lang række produkter som stearinlys, shampoo og en stribe andre fødevarer. Den står deklareret som “vegetabilsk olie”, men fra december 2014 er det et lovkrav at palmeolie skal fremgå af ingredienslisten.

“Fødevareminister Karen Hækkerup (S) og udviklingsministeren har indkaldt til et arbejdsgruppemøde i november, hvor aktører fra værdikæden skal diskutere løsningsmodeller for en mere bæredygtigt produktion af palmeolie og soja – vi har en klar forventning om at supermarkederne kommer meget mere på banen til det møde, end vi har set indtil nu!” tilføjer Astrid Wodschow.

Mand høster palmeoliefrugter i Indonesien (Foto: James Morgan/ WWF International)

Sådan performer de danske supermarkeder:

Hvis man topperformer på alle testens parametre, kan man få maksimalt 12 point. Resultatet af WWF’s test er, at Rema 1000 Danmark lander på 11 point, mens Dansk Supermarked får 2 point, Coop Danmark får 0 point, og og SuperGros får 0 point.

Dette blev supermarkederne målt på:

– Om de er medlem af certificeringsorganisationen RSPO (og i så fald har udfyldt den årlige statusrapport).

– Hvor stor en mængde palmeolie, der er i deres varer.

– Hvor stor en andel af denne, der er RSPO-certificeret (=ikke har ryddet regnskov).

– Om supermarkedet har stillet ekstra krav til deres leverandører – ud over kravene i RSPO – til at minimere CO2 udslip (Det har f.eks. IKEA og REWE Group).

– Om supermarkedet har en målsætning om at gå over til 100 pct RSPO-certificeret palmeolie på et givent tidspunkt.

Om palmeolie og RSPO

Indonesien og Malaysia producerer 86 procent af al verdens palmeolie. Palmeolieproduktion rydder regnskov og dermed til fare for adskillelige truede dyrearter, heriblandt den asiatiske elefant og tigeren.

Derudover er der klimamæssige og sociale konsekvenser af palmeolieproduktion: brud på arbejdsrettigheder, fortrængning af landbefolkningen og indfødte folk, ulovlige jordopkøb og en voldsom brug af kemikalier. Ligesom rydning af regnskoven bidrager til den globale opvarmning.

Derfor var WWF Verdensnaturfonden i 2003 med til at etablere Roundtable of Sustainable Palm Oil (RSPO). Det er en organisation, der arbejder med bæredygtig palmeolie. Den sikrer, at etableringen af oliepalmeplantager sker på en miljømæssigt og socialt ansvarlig måde.

Blot 11 danske virksomheder er indtil nu medlem af RSPO. Det er umiddelbart ikke særligt imponerende. Men danske Arla er en af dem – og også denne virksomehed klarer sig godt i testen med 11 point ud af 12 mulige.

Kilde:
http://www.wwf.dk/nyheder_og_publikationer/?6560/danske-supermarkeder-ofrer-regnskoven&utm_source=WWF%27s+nyhedsbrev+Naturen+Kalder&utm_campaign=7bf0065000-Naturen_kalder_juni_2012&utm_medium=email&utm_term=0_f220c630b2-7bf0065000-379947442