Interesseret i Indien? Se fotoudstillingen “Landsbyernes Indien”

14
Kvinder og børn foran deres hus i landsbyen Kampel
Foto: Davids Samling/Gianni Berengo Gardin
Forfatter billede

Det drejer sig om over 50 sort-hvide fotografier, som alle stammer fra hans rejser i Indien mellem 1977 og 79, og det er første gang, et udvalg af Berengo Gardins flotte fotografiske kunst kan ses i Danmark.

Der er GRATIS adgang midt i denne dyre Juletid.

Fascineret af Mahatma

Allerede i sin skoletid var Berengo Gardin fascineret af Mahatma Gandhi, skriver museet i en omtale.

Inspireret af Gandhis tankegang om, at det virkelige Indien skulle findes i de talrige landsbyer og ikke i storbyerne, satteBerengo Gardin sig for at opleve og fotografere landsbyernes Indien, da han i 1977 var på sin første rejse i landet.

Opholdet efterfulgtes af andre indtil 1979, da han rejste gennem landområdet omkring byen Indore på højplateauet Malwa (Madhya Pradesh) i det centrale Indien.

Under de vekslende årstider – de tørre perioder samt den fugtige monsuntid – fotograferede han det enkle hverdagsliv, der udfoldede sig både indenfor i landsbyernes huse, i byrummet og i de omkringliggende landområder.

I mange tilfælde udgjorde indbyggerne hovedmotivet, men i andre spillede det omgivende rum en mere dominerende rolle, hvor lyset og skyggerne, eller reflekserne i vandet gav fotografierne abstrakte kvaliteter.

Bredde – og “Company Paintings”

Det udvalg af fotografier, der vises på udstillingen, afspejler bredden i fotografens indiske motiver.

I valget af billeder er der også skelet til museets indiske samling, hvor der er åbenbare paralleller til en gruppe miniaturemalerier fra slutningen af det 18. og begyndelsen af det 19. århundrede.

De såkaldte “Company Paintings” er fremstillet af indiske kunstnere for engelske bestillere, og disse malerier vidner ligeledes om en interesse for at dokumentere det Indien, som særligt englænderne mødte.

Især i de fineste miniaturemalerier fra ”Fraser albummerne” genfinder man kunstnerisk set beslægtede skildringer af livet på landet.

Der er tale om virkelige personer, der poserer på samme vis som i fotografierne, iført de lokale klædedragter og i enkelte tilfælde placeret med landsbyen som baggrund.

Dermed vidner Berengo Gardins fotografier og museets miniaturer om en mangeårig kontinuitet i de indiske landsbysamfund – en tilstand, som i det 21. århundrede udfordres af Indiens økonomiske udvikling og storbyerne voldsomme vækst.

Selvlært humanistisk reportage

Berengo Gardin er selvlært og hans genre kan betegnes den humanistiske reportage.

Det blev udslaggivende for hans dokumentariske stil, da han i 1954 stiftede bekendtskab med værker af de store amerikanske fotografer Dorothea Lange og Walker Evans og deres gengivelser af fattigdommen under Den Store Depression.

Herefter fulgte et to-årigt ophold i Paris, hvorunder Berengo Gardin så arbejder af pionererne inden for den franske fotodokumentarisme, såsom Villy Ronis, Édouard Boubat og Robert Doisneau.

Berengo Gardin har lagt navn til over 250 bøger med fotografier, hvoraf størsteparten er i sort-hvid og alle optaget med traditionel film.

Det digitale fotografi med dets muligheder for efterbehandling og manipulation er han en stor modstander af.

LANDSBYERNES INDIEN

Fotografier af
Gianni Berengo Gardin

Løber 25. september 2015 til 21. februar 2016

Der tilbydes gratis omvisninger i særudstillingen ved fotoekspert Tove Thage:
Fredag, 19. februar 2016, kl. 13
Lørdag, 20. februar 2016, kl. 14 og 15
Søndag, 21. februar 2016, kl. 14 og 15

Gratis billetter udleveres på dagen. Der kan ikke reserveres billetter. Højst 15 personer per omvisning.

Davids Samling ligger i Kronprinsessegade 30-32, lige over for Kongens Have i det centrale København.

Se også www.davidmus.dk