Autoro Sandoval
Den cubanske trompetist og komponist Autoro Sandoval er et af de aller største navne indenfor afro-cubansk musik. Han er verdenskendt og berygtet for sit meget store tekniske kunne på trompet.
Info: sandoval
Jazz By The Sea er et tilbagevendende og meget populært festivaltema. Hvert år under festivalen bydes der på koncerter alle aftener udendørs ved Kulturhuset på Islands Brygge. Her er hver aften helt fyldt op, næsten uanset vejret. I år var vi til stede tirsdag og fredag aften.
Musiker udenfor kategori
Den cubanske trompetist Auturo Sandoval er en levende legende. Derfor var der tirsdag aften fyldt med danske jazzmusikere på Islands Brygge, som var kommet og se deres forbillede. Sandoval har helt særlige og meget specielle evner på en trompet. Det, han kan, burde være umuligt. Han kan spænde over et usandsynligt tonespektrum. Hans tekniske kunnen består af, at han kan spille et stykke både dybere og højere end et klaver på sin trompet. Mange blandt publikum var kommet for at se en demonstration af denne umulige usandsynlighed. Ikke alle fik helt, hvad de var kommet for. Men ingen gik sultne fra koncerten.
Auturo Sandoval styrede sin sekstet fornemt gennem den næsten 2 timer lange koncert. Koncerten mindede om mange andre på samme sted under Copenhagen Jazzfestival gennem årene. Meget ofte får vi store internationale præstationer. Det er hver gang en absolut fornøjelse. Der er grund til ærbødigt, at takke såvel Kulturhuset på Islands Brygge som Copenhagen Jazzfestival.
Stemningen er meget afslappet og jovial, selvom om der flyder guld fra scene. Koncerten med Sandoval er ingen undtagelse. Det regner ind imellem, men det er der ingen der lader sig mærke af. Musikken er simpelthen for god. Den får solen til at skinne i mere end symbolsk forstand.
Publikum fik demonstrationer af Sandovals imponerende tekniske kunnen, men ind imellem forlod han også trompeten og satte sig ved pianoet, som ellers var Kemuel Roigs position i orkestret. Vi fik også prøver på Sandovals sangstemme under koncerten. Der er distinkte cubanske inspirationer i musikken, men Autoro Sandoval iscenesætter også en karakteristisk international jazzlyd.
Sandoval er stærkt inspireret af Dizzy Gillespie. Han spillede flere gange sammen med Gillespie. Sandoval opfatter Gillespie som sin læremester. Derfor har Sandoval også hyldet Gillespie på den Grammyvindende ”Dear Diz (Every day I think of You)”, som han selvfølgelig spillede til koncerten til publikums begejstring. Derudover har Sandoval spillet sammen med Frank Sinatra, Stan Getz, Woddy Shaw og Alicia Keys.
Colombiansk fest i gummistøvler med paraply
Danmarks Meteorologiske Institut (DMI) havde på forhånd advaret om en god regnbyge netop først på aftenen om fredagen. Det havde ikke afskrækket alle. Derimod var der næsten ligeså mange gæster, som til andre koncerter ved Kulturhuset. Netop som koncerten begyndte væltede det ned med regn. Det colombianske band Sidestepper fik kun spillet et enkelt nummer før koncerten måtte afbrydes. Derefter fulgte en halvtimes pause. Arrangørerne håbede på at vejrudsigten holdt stik, og det ville stilne af omkring kl. 21.00.
Ventetiden blev brugt på at feje vand af scene og trække instrumenter og udstyr så langt mod bagvæggen af scenen som muligt i sikkerhed for regnen. Publikum afventede tålmodigt situationen under parasoller et stykke på afstand af scenen. Netop som forudset kunne koncerten genoptages lidt før klokken 21.00, selvom det stadigvæk regnede.
De mest trofaste og standhaftige blandt publikum strømmede tæt på scenen med opslåede paraplyer så snart koncerten blev genoptaget. Publikum havde en overvægt af herboende latinamerikanere og andre københavnere for forkærlighed for latinamerikansk musik. Således adskilte publikums sammensætning sig fra tirsdag aften, hvor publikum var mere traditionelt jazz-interesseret. Aftenens publikum synes at påvirke bandet prioriteringer af musikken. Efterhånden som koncerten skred frem udviklede det sig mere og mere til en latinamerikansk dansefest.
Sidesteppers byder på musik med afsæt afro-colombianske traditioner, men de bevæger sig derfra i mange forskellige retninger. Deres inspirationer omfatter drum & bass, rap, dub, cumbia og blues.
Koncerten fremstår lidt forvirrende og stritter i mange forskellige retninger. Måske skyldes det regnvejrets påtvungne pause i koncertens begyndelse. Alligevel virker det traditionelle rap-nummer mod slutningen af koncerten lidt påklistret og ikke særligt sammenhængende med resten af koncerten. De enkelte numre fungerer hver for sig godt og bandets optræden er entusiastisk, men der mangler en rød tråd gennem koncerten.
Bandet er netop nu på turne i Europa og koncerten fredag aften på Bryggen var deres første koncert i Europa nogensinde. Publikum er lykkelige og bandet forlader scenen i overstrømmende glæde.