Studerende fra Dar es Salaam lancerer første arkitekturmagasin i Østafrika

ANZA Magazine er på gaden
Forfatter billede

”Making our City”, er titeltemaet i det første nummer af et spritnyt arkitekturmagasin, “ANZA”, som har set dagens lys i Tanzania.

Spørger man skribenterne på magasinet, er deres allerførste – og måske største opgave, at åbne befolkningens øjne for, hvorfor bevidsthed om arkitektur er vigtig i Afrika.

Det skriver Art and Architecture Journal Press. På swahili betyder “ANZA” ‘begyndelse’. Holdet bag det nye arkitekturmagasin begrunder på “ANZA”s hjemmeside valget af navn:

”Vi syntes navnet var passende, da det refererer til både den begyndende rejse for arkitekturmagasinet, og den lange rejse for de Østafrikanske byer og deres befolkninger.”

Et nyt magasin ser dagens lys

Det nye magasin blev til med hjælp fra det belgiske arkitekturmagasin, Camenzind. Magasinets ansatte arrangerede i september en fire ugers workshop for arkitektstuderende og nyligt færdiguddannede arkitekter, alle fra Ardhi University i Dar es Salaam.

Her blev de trænet i bl.a. at skrive tekster, redigere og fotografere. Derudover blev de sat ind i regler omkring markedsføring og strategisk ledelse, for at kunne sikre magasinets fremtidige eksistens.

Efter en måneds intens arbejde kunne det første nummer af ”ANZA”, i et oplag på 5.000 eksemplarer, sendes på gaden. Og redaktionen var den første til at uddele magasinet til befolkningen i Dar es Salaams gader – ganske gratis.

Arkitektur med bred appel

Til trods for, at magasinet gerne skal være med til at påvirke beslutninger på højt niveau i forbindelse med byplanlægning, er det ikke et magasin der udelukkende henvender sig til andre arkitekter.

Det er i høj grad den almene befolkning, magasinet vil tale til. Leila Peacock, som var en af underviserne på workshoppen, forklarer at et primært mål for alle arkitekterne på magasinet var, at oplyse befolkningen om betydningen af arkitektur.

En stor del af Tanzanias befolkning er uden uddannelse og kender ikke til arkitektens rolle. De mangler indblik i hvad arkitektur rent faktisk betyder for deres hverdag og deres brug af byen rum.

Det er en vigtig præmis for magasinet, at det skal appellere til den almindelige befolkning.

Derfor er fokus for historierne mennesker og deres brug af byens rum.

Kritisk vinkel på byudvikling

Gennem interview, reportage, og ved at skele til erfaringer fra andre afrikanske lande, skal magasinet belyse den transformation som sker i Østafrikanske byer lige nu. Men det skal gøres med et kritisk vinkel, forklarer en af arkitekterne bag bladet, Dickson Wetaka.

”Hvis vi vil skabe en forskel, må det være kritisk. Og jeg tror på, at magasinet vil være kritisk”, siger han med overbevisning i stemmen. Ikke perfekt, men masser af vilje Peacock indskyder, at magasinet måske ikke har de samme finesser, som de fleste arkitektur-magasiner:

”Det er printet på gamle ”new-print” maskiner, og sproget er måske ikke perfekt. Men der er en stærk vilje bag projektet.”

”Du kan føle determinationen stige op fra siderne og det er en lovende begyndelse, forhåbentlig begyndelsen på noget stort,” slutter Peacock optimistisk.

Det første nummer af ANZA kan gratis hentes i en begrænset en periode ved at tilmelde sig magasinets nyhedsbrev på hjemmesiden. Temaet for næste nummer af ANZA er, ”Heritage and Tourism”. Magasinet kan bestilles via den tyske distributør, MOTTO.

Se videoen, hvor arkitekterne bag projektet fortæller om deres ambitioner og tanker omkring det nye arkitekturmagasin, ANZA: [video:xzeehttp://youtu.be/YsNsJ60ePQo]